پشت پرده آتش‌سوزی اسلام‌قلعه؛ ۱۳ تن از متهمان فرار کرده‌اند

© Photo / Herat PGOپشت پرده آتش‌سوزی اسلام‌قلعه؛ ۱۳ تن از متهمان فرار کرده‌اند
پشت پرده آتش‌سوزی اسلام‌قلعه؛ ۱۳ تن از متهمان فرار کرده‌اند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.03.2021
عضو شوید
با گذشت سه هفته از آتش‌زودی در گمرک اسلام‌قلعه، بررسی‌ها حاکی از فرار و متواری شدن ۱۳ متهم این پرونده است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از خبرگزاری تحقیقی پیک از میان ۱۴ تن از کارمندان کلیدی این گمرک که  به  استفاده‎‌ی سو از صلاحیت وظیفوی، فساد و اختلاس شده‌ متهم شده ‎اند، فقط یکی بازداشت شده و باقی ناپدید اند.

این افراد بر اساس بررسی  هیأت وزارت مالیه به ‌‎ریاست آمنه احمدی رییس گمرکات این وزارت که به هرات سفر کرده بودند، متهم شده اند. بر اساس گزارش این خبرگزاری «تنها یک تن از میان ۱۴ فرد متهم بازداشت و مورد بازپرس قرار گرفته و باقی ۱۳ تن دیگر آنان، به‎‌جاهای نامعلوم و حتا بیرون از کشور متواری شده‌‎اند».

شماره موبایل حداقل شش تن از افراد شامل این فهرست، خاموش و یا از ساحه خارج است.

سید نعیم سحاب سخن‎گوی سارنوالی استیناف ولایت هرات تایید میکند که از میان ۱۴ فرد متهم فقط یکی بازداشت شده است و دیگران هنوز بازداشت نشده اند. او میگوید که تنها فرد بازداشت شده تحت بازپرس قرار دارد.

عبدالاحد ولی‎‌زاده سخنگوی فرماندهی پولیس ولایت هرات در مورد دلیل بازداشت نشدن این افراد پاسخ نمیگوید اما  تاکید می‎کند که تلاش‌‎های پولیس برای گرفتاری افراد یادشده به‌‎شدت جریان دارد.

مسعود مسلم حقوق‎‌دان و فعال جامعه‎‎‌ی مدنی در ولایت هرات به‌‎این باوراست که بیش‎تر کارمندان گمرک‎‌ها از پشتیبانی مافیای سیاسی و اقتصادی برخوردار بوده و به‎‌همین دلیل، پولیس هم در گرفتاری این افراد ناتوان است.

حقوق دانان در هرات گفته اند که درصورت فرار این افراد به بیرون از کشور، وزارت امورداخله باید ازطریق پولیس انترپول، این افراد را تعقیب و بازداشت کند.

وزارت داخله افغانستان حاضر به پاسخگویی در این باره نشده است.

ماه پیش در نتیجۀ آتش‎‌سوزی بی‎‌پیشینه، نزدیک به یک هزار موتر باربری و نفت‎‌کش همراه با دیگر تجهیزات و تاسیسات گمرکی در گمرک اسلام‌‎قلعه، تبدیل به خاکستر شد و ده‌‎ها میلیون دالرخساره به بازرگانان کشور نیز وارد شده‌‎است.

بازگانان هرات از دولت میخواهند خساره را پرداخت کند و در غیر آن شاهراه هرات – کابل را خواهند بست.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала