کرزی: طرح جدید امریکا بهترین فرصت برای صلح است

© Sputnik / P. Mamaghaniکرزی: طرح جدید امریکا بهترین فرصت برای صلح است
کرزی: طرح جدید امریکا بهترین فرصت برای صلح است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.03.2021
عضو شوید
رئیس جمهور پیشین افغانستان گفته است، که پس از ده ها جنگ و درگیری، خود مردم افغانستان نیز برای رسیدن به صلح عجله دارند و مشتاق آغاز روند بهبودی این ملت هستند. 
خلیل‌زاد با کرزی دیدار کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.03.2021
خلیل‌زاد با کرزی دیدار کرد

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان، روز پنج‌شنبه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد، که طرح پیشنهادی پسین ایالات متحده امریکا برای توافق نیروهای طالبان و دولت افغانستان، بهترین فرصت برای سرعت بخشیدن به گفت و گوهای متوقف شدۀ صلح میان طرف های درگیر در این کشور است.

کرزی گفت، که پس از دهه‌ها جنگ و درگیری، خود افغانستانی ‌ها نیز «برای رسیدن به صلح عجله دارند» و مشتاق آغاز روند بهبودی این ملت هستند.

حامد کرزی در جریان گفتگو با این خبرگزاری اعلام کرد، که طرح صلح پیشنهادی ایالات متحده شامل مفاد مهمی است که با برخی بازنگری‌ها از سوی هر دو طرف این مذاکرات، می‌تواند به ایجاد صلح در افغانستان کمک کند.

حامد کرزی همچنین معتقد است که پیشنهاد ایالات متحده می‌تواند یک ملت خسته از جنگ را تشویق به برگزاری انتخابات کند، از حقوق زنان و اقلیت‌ها محافظت کند، راهی برای توافق بر سر انجام اصلاحات در قانون اساسی ارائه دهد و زمینۀ ایجاد یک دولت موقت را نیز فراهم کند.
کرزی در جریان این مصاحبه گفت: «صلح یک خواسته عمیقاً، عمیقاً، عمیقاً مطلوب مردم افغانستان است. شما نمی‌توانید تصور کنید که تا چه اندازه عجله داریم تا برای خود و جوانانمان به صلح برسیم».

او ابراز امیدواری کرد، که پیشنهاد ایالات متحده بتواند به عنوان یک «کاتالیزور» برای هر دو طرف این مذاکرات عمل کند؛ تا شاید حتی پیش از آغاز ماه مه رسیدن به صلح ممکن شود.

کرزی همچنین افزود، که مخالف عقب‌نشینی نیروهای امریكا و ناتو در اول ماه می است و هشدار داد، كه این کار باعث ایجاد هرج و مرج خواهد شد. وی گفت، که این هم به نفع کابل و هم واشنگتن است تا در قبال موضوع خروج نیروها از افغانستان مسئولانه عمل کنند.

کرزی گفت: «این هم برای امریکا و متحدان امریكا و هم برای كسانی كه در ۲۰ سال گذشته در افغانستان درگیر بوده‌اند، بسیار مهم است که مسئولانه عمل کنند و کاری را انجام دهند که منجر به برقراری صلح پایدار شود. بنابراین خروج مسئولانه یا ماندن مسئولانه در یک افغانستان صلح آمیز هر دو موضوعی است که باید آنها را با دقت مورد بررسی قرار دهیم».

رئیس جمهور پیشین افغانستان که خودش نیز عضو رهبری شورای ملی صلح این کشور است، از تشکیل جلسه این شورا طی روز یکشنبه خبر داد و گفت که طرح پیشنهادی امریکا نیز در این جلسه بررسی خواهد شد.

کرزی همچنین تاکید کرد، که صلح در افغانستان به نفع تمامی همسایگان این کشور به‌ویژه پاکستان خواهد بود.

یادآوری می کنیم، که انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا هفتم مارچ سال روان میلادی با ارسال نامه‌ای به محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان ضمن هشدار درباره وضعیت این کشور، بر ضرورت یافتن فوری یک «راه حل سیاسی» برای آینده افغانستان و به نتیجه رسیدن روند صلح تاکید کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала