واکنش سرور دانش به درج قوم ها در شناسنامه ای برقی/ تصمیم های عجولانه حکومت را زیر پرسش می برد

© Facebook Media office of The Second Vice President of Islamic Republic of Afghanistanواکنش سرور دانش به درج قوم ها در شناسنامه ای برقی/ تصمیم های عجولانه حکومت را زیر پرسش می برد
واکنش سرور دانش به درج قوم ها در شناسنامه ای برقی/ تصمیم های عجولانه حکومت را زیر پرسش می برد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.03.2021
عضو شوید
دفتر رسانه ای معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان به درج قوم ها در شناسنامه های برقی واکنش نشان داد.
گشایش مرکز صدور شناسنامه ای برقی ویژه شهروندان افغانستانی در مشهد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.01.2021
گشایش مرکز صدور شناسنامه ای برقی ویژه شهروندان افغانستانی در مشهد

به گزارش اسپوتنیک، دفتر رسانه ای سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان درباره درج قوم ها در شناسنامه های برقی نوشت: آنچه از طرف اداره ملی احصائیه و معلومات به عنوان لیست اقوام برای درج در تذکره الکترونیکی نشر شده، فاقد جنبه مسلکی و علمی است. درست است که افغانستان کشور کثیرالقومی است و این تنوع از زیبایی های فرهنگی و اجتماعی کشور ما است و هر قومی هم حق دارد که با هویت خود به رسمیت شناخته شود، اما این هم درست نیست که شاخه ها و طوایف متعدد یک قوم و تبار، به عنوان اقوام مستقل و متعدد معرفی شوند. شناخت هویت های قومی یک کار مسلکی، علمی، تاریخی و فرهنگی لازم دارد و نباید به سادگی و شتابزده تصمیم گرفته شود.
در ادامه این واکنش نامه آمده است، که باید یادآوری کنم، که در سال 1396 در این رابطه به حکم جلالت مآب رئیس جمهور کمیسیونی توظیف شد اما آن کمیسیون به نتیجه و تصمیم نهایی نرسید و در طول این مدت ما تنها در مورد قوم محترم «سادات» تصمیم گرفتیم که با حکم رسمی رئیس جمهور به عنوان هویت مستقل شناخته شود. برای دیگر موارد نیز باید یک تحقیق مستقل علمی و تاریخی صورت بگیرد و بر اساس آن تصمیم گرفته شود و گرنه تصمیم های عجولانه هم حکومت را مورد پرسش قرار می دهد و هم در میان مردم ما تفرقه و بی اعتمادی ایجاد می کند.
در پایان این واکنش نامه آمده است، که امیدوارم اداره ملی احصائیه و معلومات به این تذکر توجه کند و تصمیم خود در این مورد را مورد بازنگری قرار دهد.

در همین حال، شهروندان افغانستان درج شاخه های کوچک قومی را از سوی اداره احصائیه دامن زدن به تعصب قومی می دانند و آنها می گویند، پس اگر این طور است، چرا شاخه های قومی پشتون به شکل جداگانه نوشته نمی شوند که تنها از دیگر قوم ها نوشته می شوند و این روند تنها برای بیشتر نشان دادن قوم پشتون انجام شده است. 


یادآوری می کنیم، که شناسنامه های برقی در حال برای شهروندان افغانستان توزیع می شوند، که بسیاری از شهروندان افغانستان به درج واژه افغان در شناسنامه های شان مخالف هستند و آنها تنها قوم پشتون را مترادف به افغان می دانند. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала