حکمتیار: ناتو شکست‌ خود را در افغانستان پذیرفته‌است

© Sputnik / JAKحکمتیار: ناتو شکست‌ خود را در افغانستان پذیرفته‌است
حکمتیار: ناتو شکست‌ خود را در افغانستان پذیرفته‌است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.03.2021
عضو شوید
رهبر حزب اسلامی اظهار داشت که امریکا عجله دارد که نیروهای باقی‌مانده‌اش را هم از افغانستان خارج کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی که به پاکستان رفته‌است، می‌گوید که ناتو شکست‌اش را در افغانستان پذیرفته‌است و اکنون در جستجوی راه بیرون‌شدن از این کشور است.

آقای حکمتیار که در نشستی با جماعت علمای پاکستان در لاهور سخنرانی می‌کرد، اما گفت مسؤول وضعیت کنونی در کشور حکومت افغانستان است.

او گفت که امریکا می‌خواهد اکنون هرچه زودتر یک حکومت نو را در افغانستان ایجاد کند: "امریکا عجله دارد که نیروهای باقی‌مانده‌اش را هم از افغانستان خارج کند".

نشست شورای مصالحه بخاطر بررسی پیش‌نویس طرح صلح امریکا برگزار شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.03.2021
نشست شورای مصالحه بخاطر بررسی پیش‌نویس طرح صلح امریکا برگزار شد

آقای حکمتیار افزود: "ما از این دو نشست حمایت می‌کنیم و به آن‌ها شرکت می‌کنیم".

در همین حال سراج الحق، رهبر جماعت علمای پاکستان موقف‌های حزب اسلامی و طالبان را دربارۀ صلح یکی دانست: "جماعت علما این موقف را دارد که برای آرامی در افغانستان امریکا باید از این‌جا برود و افغانان حکومت خودرا بسازند. من می‌گویم که آرامی در افغانستان نیاز دنیا است نیاز چین است، نیاز روسیه و هند و تمامی منطقه است. کسانی استند که ترس دارند که افغانان حکومت خود شان را بسازند که منافع آنان ختم می‌شود. ما برای پیشبرد مذاکرات خوش استیم و طالبان و حزب اسلامی دارای یک موقف استند که در افغانستان آرامی و یک حکومت اسلامی باشد".

این دومین سفر رهبر حزب اسلامی به پاکستان در چند ماه اخیر است. سفری که با انتقادهایی نیز روبه‌رو شده‌است.

واقف حکیمی، عضو مجلس نماینده‌گان تصریح کرد: "آقای حکمتیار توانایی و پایه‌های اقتدارش را در داخل افغانستان ازدست داده‌است و اکنون برای جایگاه پیدا کردن منابع خارجی دست و پا می‌کند".

در چهار ماه گذشته برخی از سیاست‌گران دیگر به‌شمول عبدالله عبدالله، کریم خلیلی و احمد ولی مسعود نیز به پاکستان رفته اند و با مقام‌های آن کشور دربارۀ گفت‌وگوهای صلح با طالبان دیدارهایی داشته‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала