نشر فهرست جدید اقوام در اداره احصائیه افغانستان + واکنش‌ها

© Photo / FB/Omar Adeebنشر فهرست جدید اقوام در اداره احصائیه افغانستان + واکنش‌ها
نشر فهرست جدید اقوام در اداره احصائیه افغانستان + واکنش‌ها - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.03.2021
عضو شوید
تصمیم اخیر ادارۀ احصائیه و معلومات در پیوند با فهرست جدید از قوم ها در شناس‌نامۀ برقی واکنش‌های چهره‌های دولتی و مردمی را به دنبال داشته است.

به گزارش اسپوتنیک، اداره ملی احصاییه و معلومات به تازه‌گی برخلاف ماده چهارم قانون اساسی، از درج نام 54 قوم جدید در سیستم شناس‌نامه برقی خبر داده است. این اقدام اداره احصاییه و معلومات با انتقادات تند شهروندان و شماری از چهره‌های مطرح سیاسی و فرهنگی کشور روبه‌رو شده است.

اداره ملی آمار و ثبت احوال افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفته که نظر به تصمیم دادگاه عالی، اسامی اقوام بیشتری می‌تواند درج شناسنامه‌های برقی شود.

دیروز سرور دانش، معاون رئیس‌جمهوری با غیر مسلکی و غیر علمی خواندن این روند، خواهان بازنگری اداره‌ی احصائیه ملی، در این تصمیم گردید.

همچنان عطامحمد نور در واکنش به این تصمیم، این روند را نفاق افگنانه و برخلاف روحیه‌ی ملی دانسته است.

در همین حال صلاح الدین ربانی گفته است که این تصمیم ادامۀ روند تحرکاتی برای صدمه زدن یک افغانستان متحد توسط یک حلقۀ خاص است.

این در حالیست که این تصمیم در شبکه‌های مجازی و رسانه‌های اجتماعی با انتقادات تند شهروندان و شماری از چهره‌های مطرح سیاسی و فرهنگی کشور روبه‌رو شده است.

آنها می‌گویند تمام اقوامی که در این فهرست تازه نام برده شده بیشتر از بدنه سه قوم تاجیک، هزاره و ازبک جدا شده‌اند.

در ماده چهارم قانون اساسی آمده که «ملت افغانستان متشکل از اقوام پشتون، تاجیک، هزاره، ازبک، ترکمن، بلوچ، پشه‌ای، نورستانی، ایماق، عرب، قرغیز، قزلباش، گوجر، براهوی و سایر اقوام می‌باشد».

در شناسنامه‌های برقی افزون بر مشخصات فردی، معلوماتی در مورد قومیت، ملت و دین درج می‌شود. اعتراض‌ها و اختلافات بر سر این شناسنامه‌ها نزدیک به یک دهه است ادامه دارد. موضوع اصلی جنجال‌ها، درج شدن یا نشدن کلمه «افغان» برای شهروندان افغانستان بود. بسیاری هنوز هم به دلیل همین جنجال حاضر به گرفتن شناسنامه نیستند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала