آیا نیروهای افغان تا سال ۲۰۲۴ توانمندی فعالیت مستقلانه را خواهند داشت؟

© Flickr / The U.S. Armyآیا نیروهای افغان تا سال ۲۰۲۴ توانمندی فعالیت مستقلانه را خواهند داشت؟
آیا نیروهای افغان تا سال ۲۰۲۴ توانمندی فعالیت مستقلانه را خواهند داشت؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.03.2021
عضو شوید
سیگر یا اداره بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان گفته است، که نیروهای امنیتی و دفاعی افغان توان پیشبرد عملیات‌ها را نخواهد داشت.

جان ساپکو، بازرس ویژه امریکا گفته که نظامیان افغانستان تا سال 2024 نیز توان هدف های عملیاتی را بدون پشتیبانی مالی امریکا را ندارد.

ساپکو با اشاره به وضعیت افغانستان هشدار می‌دهد، که این کشور تاکنون به این اندازه با خطر ها روبرو نبوده است.

در همین حال آگاهان به این باور هستند، که افغانستان نیازمند حضور و پابندی تعهدات خارجیان در افغانستان هستند.

جاوید کوهستانی، آگاه مسایل نظامی می‌گوید، که سیستم فعال و موجود در افغانستان سیستم پاسخ‌گو نیست و نیازمند یک تغییر و اصلاح می‌باشد که در آن دست فساد وجود نداشته باشد.

وی افزود:

"نظام کنونی تنها می‌تواند در صورت موفق باشد که سیستم تغییر کند و با سیستم متفاوت و جای که دست فساد از آن دور باشد و نیاز است منبع درآمد ثابت داشته باشیم".

کوهستانی در ادامه افزود که اگر جنگ ادامه داشته باشد و صلح نتیجه به دنبال نداشته باشد با گذشت هر روز شاهد نارآمی‌ها و افزایش جنگ‌ها خواهیم بود. به گفته وی، اکثر حامیان مالی در افغانستان زیر نام پیمان کار مصروف کارهای استخباراتی هستند و معلوم نیست که چی کار را انجام می‌دهند و امریکا صادقانه در مورد تجهیز و آموزش نیروهای نظامی افغانستان عمل نکرده است.

وزارت داخله افغانستان می‌گوید، که هم اکنون نیروهای دولتی مسئولیت پیشبرد بیشتر عملیات های نظامی در کشور را دارد و نیروهای بومی تنها در بخش های مشوره به کمک نیروهای خارجی نیاز‌مند است.

طارق آرین، سخن‌گوی وزارت داخله کشور در ادامه می‌افزاید که کمک و تعهدات بین‌المللی در افغانستان تا سال 2024 هم‌چنان پابرجاست و تلاش‌ها بر اینست که افغانستان بتواند درین مدت تعهداتش را عملی کرده و نتیجه مطلوب بگیرد.

در همین حال اقای کوهستانی درباره این پرسش که آیا افغانستان در وضعیت بدی به گفته سیگر قرار دارد، افزود: "افغانستان بدون شک نیازمند کمک‌های مالی هست و بدون پول که سرمایه اصلی هر کشور است افغانستان دست خالی خواهد ماند اما باید اصلاحات درین زمینه آورده شود و باید نیازمندی‌های اصلی دیده شود و سیگر از فساد گسترده نیز در افغانستان گپ زده که باید روی مبارزه با فساد تلاش جدی صورت بگیرد اما اگر صلح نتیجه نداشته باشد وضعیت خراب‌تر خواهد شد".

بازرس ویژه امریکا: نیروهای افغان پس از 2024 نیز توان فعالیت را نخواهند داشت - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.03.2021
بازرس ویژه امریکا: نیروهای افغان پس از 2024 نیز توان فعالیت را نخواهند داشت

اما با تماس که با وزارت دفاع افغانستان داشتیم این نهاد از ابراز نظر خود داری کرده صرف افزود، که این وزارت قبلا در این باره چنین‌ دیدگاه‌های داشته است.

در همین حال، انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا می‌گوید، که تاکنون تصمیم نهایی درباره ماندن ویا بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان گرفته نشده است.

او می‌افزاید: "همان‌گونه که ما بازنگری توافق نامه را ادامه می دهیم، با تلاش‌های سیاسی نیز به پیش می رویم تا دوطرف جنگ را به مذاکره واداریم تا برای صلح پایدار در افغانستان به توافق‌هایی دست یابند. هم‌چنان تلاش می‌کنیم از دیگران بشنویم و کشورهای همسایه منافع بزرگ درافغانستان دارند".

از سوی دیگر، هنوز سرنوشت صلح افغانستان نا روشن مانده است و همه ای چشم ها به ورق جدید امریکا گره خورده است که گفته بود باید ترکیه میزبانی گفت‌وگو های صلح افغانستان را به عهده گرفته و روند گفت‌وگو های صلح را سرعت ببخشند.

با این همه حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور از طرح حکومت امریکا استقبال کرده و گفته است که همه تلاش‌ها برای صلح باید صادقانه صورت بگیرد و هر چه زودتر اجماع ملی برای آغاز گفت‌وگو های صلح آغاز شود.

چندی پیش انتونی بلینکن در نامه‌ای به رییس جمهور غنی گفت که باید روند گفت‌وگو های در شرایط که قرار دارد تغییر یابد و این وضعیت برای امریکا پذیرفتنی نیست.

روند صلح افغانستان با گذشت یکسال تاکنون نتیجه به دنبال نداشته است و با طولانی شدن این روند، جنگ نیز در افغانستان شدت گرفت و انفجارهای ماین مقناطیسی در کشور شهروندان کشور را نگران کرده بود اما با سفر های منطقه‌ای اخیر زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان امیدواری‌ها از ایجاد بن دوم بالا گرفته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала