نگرانی‌ مقام های افغانستانی از فشار امریکا بر روند صلح

© AFP 2023 / Wakil Kohsarنگرانی‌ مقام های افغانستانی از فشار امریکا بر روند صلح
نگرانی‌ مقام های افغانستانی از فشار امریکا بر روند صلح - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.03.2021
عضو شوید
 فشار امریکا بر تسریع روند صلح، گفت‌وگوها را با بن بست مواجه می‌کند، حکومت منتخب افغانستان را تعضیف می‌کند و افغانستان را در خشونت بیشتر فرو می‌برد.

شیوه ای گفتار دستوری وزیر خارجه امریکا به رییس جمهور افغانستان ناشی از چیست؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.03.2021
شیوه ای گفتار دستوری وزیر خارجه امریکا به رییس جمهور افغانستان ناشی از چیست؟

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقام‌های افغانستانی گزارش داد، که فشار امریکا برای رسیدن به یک راه سیاسی در افغانستان شاید نتیجه معکوس دهد.

این گزارش می‌گوید، که این فشار گفت‌وگوهای صلح را با بن بست مواجه می‌کند، حکومت منتخب افغان را تعضیف می‌کند و افغانستان را به عمق خشونت‌ها روبرو می‌کند.

بر اساس این گزارش آمریکا تلاش می‌کند تا بر تیم‌های مذاکراتی حکومت و طالبان فشار زیادی وارد کند تا در چند هفته به راه حل سیاسی دست یابند.

این گزارش افزوده است، که مقام‌های افغانستانی نگران هستند که خروج زودهنگام نیروهای خارجی از افغانستان باعث تکرار اشتباهات دهه ۹۰ خواهد شد.

یک مقام‌ افغانستانی به شرط افشا نشدن هویتش به واشنگتن پست گفت که سطح کنونی خشونت‌ها و توقف گفت‌وگوهای میان دولت و طالبان در دوحه برای آنها قابل قبول نیست و همچنان با سیاست بایدن که می‌خواهد روند صلح را سرعت ببخشد موافق نیست.

وی در این باره گفته است که "عواقب این سقوط دولت، نابودی ناگهانی و شدید شدن جنگ داخلی خواهد بود".

وی افزوده است که "حقیقت که در گذشته اتفاق افتاد، شاید دوباره اتفاق بیافتد".

این مقام‎ افزوده است، که تلاش کنونی آمریکا که می‌خواهد روند صلح را سرعت ببخشد باعث تضعیت ارتش کشور می‌شود.

وی با اشاره به جنگ‌های داخلی دوران مجاهدین گفت، که مجاهدین پس از سقوط حکومت نجیب الله میان خود جنگ‌های داخلی را آغاز کردند و در ادامه افزود که از بازگشت چنین وقت به هزینه نیروهای افغانستان نگران است.

نشانه‌های تسریع روند صلح افغانستان

واشنگتن پست در ادامه می‌گوید که آمریکا می‌خواهد روند صلح افغانستان را سرعت ببخشد اما نشانه‌هایی وجود دارد که آن کشور حضور نظامی خود را در افغانستان تمدید کند.

آمریکا می‌گوید، که تصمیم نهایی درباره خروج سربازان آمریکایی از افغانستان اخذ نشده است.

سخنگوی رییس جمهور غنی در یک مصاحبه با واشنگتن پست گزارش‌هایی را رد کرده است، که رییس جمهور غنی تحت یک فشار قوی برای رسیدن به صلح قرار دارد.

فاطمه مورچل، معاون سخنگوی رییس جمهور در این باره گفت: "اگر فشار وجود داشته باشد آن فشار از طرف مردم افغانستان است که هر روز ترور می‌شوند".

طالبان نیز گفته است، که تغیر در رویکرد آمریکا بر گفت‌وگوهای میان افغانستانی ‌ها تاثیر نخواهد گذاشت.

محمد نعیم، سخنگوی گروه طالبان، در این باره گفته است که "فشار از طرف آمریکا هیچ نتیجه‌ای نمی‌دهد. ما می‌دانیم که آنها در ۲۰ سال گذشته از فشارهای زیادی استفاده کرده‌اند".

نعیم به واشنگتن پست گفته است، که این گروه باور دارد که آمریکا توافقنامه صلح را عملی می‌کند.

نعیم همچنین هشدار داده است که اگر این توافقنامه عملی نشود مسئولیت آن به دوش آمریکا خواهد بود.

این در حالی است که مقام‌های آمریکایی بر تسریع روند صلح افغانستان تاکید می‌کنند. آمریکایی‌ها باور دارند که برای رسیدن به یک راه حل سیاسی روند صلح افغانستان باید سرعت بخشیده شود.

این مقام‌ آمریکایی گفته است که "بدیل این راه زیاد خطرناک خواهد بود".

این در حالی است، که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در یک نامه به رییس جمهور غنی، رییس شورای مصالحه ملی و طالبان از تشکیل حکومت موقت سخن گفته است.

یک مقام افغانستانی درباره نامه آمریکا به رییس جمهور غنی گفته است که لحن این نامه قابل پیشبینی نبود و خواست‌های آمریکا نیز تحمیل نخواهد شد.

قبل از این حکومت  افغانستان از آمریکا خواسته بود تا توافقنامه دوحه را بررسی جدی کنند.

فاطمه گیلانی، عضو هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان، به واشنگتن پست گفته است که "حکومت غنی در باره بررسی توافقنامه آمریکا و طالبان منتظر یک معجزه از سوی آمریکا بود".

گیلانی همچنین افزوده است، که رهبران افغانستان از فشار آمریکا نگران نیستند.

گیلانی افزوده است، که این نامه آمریکا به رییس جهمور غنی یک هشدار برای متحد شدن افغانستانی هاست.

این گزارش همچنین افزوده است، که واکنش‌ها به نامه وزیر خارجه آمریکا در کابل نیز منفی به نظر می‌رسد و در آن نشانه‌ای از چراغ سبز وجود ندارد.

این گزارش می افزاید که عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی، از طرح جدید آمریکا استقبال کرده است.

مجیب الرحمن رحیمی، سخنگوی عبدالله در این باره می‌گوید: "این یک نقطه مثبت است برای تقویت گفت‌وگوهای میان افغان‌ها و روند صلح است. ما این اقدام را گام برای بی‌ثباتی افغانستان نمی‌دانیم بلکه یک گام برای پیشرفت می‌دانیم".

این در حالی است، که تقریبا دو پیش زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، پیشنهاد حکومت موقت را با رییس جمهور غنی، عبدالله عبدالله و دیگر سیاسیون در میان گذاشت اما تاکنون در مورد آن تصمیم گرفته نشده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала