یونس طغرا: انتخاب دوباره زهره بیان شینواری کودتا است

© https://twitter.comیونس طغرا: انتخاب دوباره زهره بیان شینواری کودتا است
یونس طغرا: انتخاب دوباره زهره بیان شینواری کودتا است  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.03.2021
عضو شوید
یک عضو کمیسیون شکایات انتخاباتی، انتخاب زهر‌ه بیان شینواری را به عنوان رییس این کمیسیون «کودتای انتخاباتی» می‌خواند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه، یونس طغرا، عضو کمیسیون شکایات انتخاباتی، انتخاب زهر‌ه بیان شینواری را به عنوان رییس این کمیسیون «کودتای انتخاباتی» می‌خواند.

این عضو کمیسیون شکایات انتخاباتی به روزنامه ۸صبح گفت که در دور اول انتخابات هیأت اداری که در شانزدهم حوت برگزار شد، با اکثریت آرا برنده شده است.

به گفته طغرا، در دور اول او دو رای، زهره‌بیان شینواری یک رای و محمدقاسم الیاسی یک رای برای تصدی کرسی ریاست به دست آورده بود. قطب‌الدین رویدار، عضو دیگر کمیسیون شکایات انتخاباتی به گفته طغرا، از نامزدی خود منصرف شده است و رای سفید استفاده کرده است.

یونس طغرا گفت که براساس کارشیوه «اکثریت آرا» معیار انتخاب رییس است و در این کارشیوه «۵۰ + یک رای» ذکر نشده است و نامزدانی که اکثریت را به دست آورد، برنده است.

 رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان برگزیده شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.03.2021
رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان برگزیده شد

به گفته طغرا، نتیجه دور اول مورد پذیرش قرار نگرفته است و به این ترتیب، در دور دوم او دو رای و زهره‌ بیان شینواری نیز دو رای به دست آورده است.

این عضو کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید که براساس قاعده حقوقی معمول در انتخابات، در صورت تساوی آرای دو کاندید، نامزدی برنده است که تحصیل و تجربه بالاتر نسبت به رقیب داشته باشد.

به این ترتیب، طغرا می‌‎گوید که او در دور دوم نیز با تساوی آرا و فرق درجه تحصیل و تجربه کاری به عنوان رییس انتخاب شده است.

این در حالی است که کمیسیون شکایات انتخاباتی اعلام کرده است که زهره بیان شینواری به عنوان رییس در سمتش ابقا شده است.

یونس طغرا  اعلام برنده‌گی زهره بیان شینواری را «کودتای انتخاباتی» می‌خواند. به گفته او، یک هفته بعد در غیابش بر اثر فشار حلقات بیرونی برخی از اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی دست به «کودتای انتخاباتی» زده و زهره بیان شینواری را در ریاست کمیسیون انتصاب کرده‌اند.

این عضو کمیسیون شکایات انتخاباتی در نامه‌ای به دبیرخانه این کمیسیون که کاپی آن را به شرکای انتخاباتی و نهادهای ناظر نیز فرستاده است، این موضوع را مطرح کرده و گفته است که انتخاب زهره بیان شینواری در ریاست این کمیسیون «کودتای انتخاباتی» و خلاف «قانون» است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала