احتمال تمدید حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان

© AP Photo / Sgt. Justin Updegraff احتمال تمدید حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان
  احتمال تمدید حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.03.2021
عضو شوید
آمریکا تلاش می‌کند برای پایان جنگ طولانی‌اش به یک توافق‌نامۀ موقت با طالبان دست یابد.

 به گزارش اسپوتنیک، به نقل از سلام وطندار، در حالی که دولت بایدن می‌گوید در بارۀ تمدید حضور نیروهای این کشور در افغانستان تاکنون هیچ تصمیمی گرفته نشده است، مسئولان و کارشناسان به نشانه‌هایی اشاره می‌کنند که احتمال می‌دهد آمریکا خروج کامل نیروها از افغانستان را به تعویق بیاندازد تا فرصت بیشتری برای پیش‌برد پیشنهادش مبنی بر تقسیم قدرت داشته باشد و امیدوار است از این طریق بتواند بن‌بست ایجاد شده میان حکومت افغانستان و طالبان را بشکند.

لورا میلر که به عنوان مقام ارشد دولت‌های اوباما و ترامپ در امور افغانستان خدمت کرده است می‌گوید، این که در مدت ۶۰ روز دیگر نیروهای آمریکایی را بدون ایجاد امنیت از افغانستان خارج کنیم – نیروهای اعضای دیگر ناتو را به حال خود رها کنیم – غیرقابل پذیرش خواهد بود؛ زیرا چنین عملی شانس رسیدن آمریکا به یک توافق نهایی را با خطر مواجه می‌کند؛ توافقی که بر اساس آن آمریکا بدون ترس از این که افغانستان بار دیگر به پناهگاه تروریستان تبدیل شود، نیروهایش را این کشور خارج کند.

میلر می‌گوید، با گذشت هر روز احتمال تمدید حضور نیروهای آمریکایی برای طالبان آشکارتر می‌شود و ممکن است این گروه و حامیانش در پاکستان از یک برنامۀ خروج بازبینی‌شده، حمایت کنند.

نگرانی‌ مقام های افغانستانی از فشار امریکا بر روند صلح - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.03.2021
نگرانی‌ مقام های افغانستانی از فشار امریکا بر روند صلح

رئیس جمهور آمریکا نیز مانند اسلافش باراک اوبا و دونالد ترامپ، برنامه‌اش برای پایان جنگ را اعلام کرده است؛ جنگی که از سال ۲۰۰۱ تا کنون برای آمریکا میلیاردها دالر هزینۀ مالی داشته و دست‌کم ۱۰۰ هزار شهروند افغانستان و بیش از دوهزار سرباز آمریکایی در آن کشته شده‌اند. حتی زمانی که رئیس‌جمهور اوباما در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ افزایش نیرو را مورد بررسی قرار داد، بایدن که در آن زمان معاون رئیس‌جمهور بود از عدم موفقیت افزایش تعداد سربازان صحبت کرد و از روی‌کرد محدودتر با تعداد سربازان کمتر که بر تهدیدهای تروریستی متمرکز باشد، حرف زد.

بایدن که حالا سکاندار کاخ سفید است، باید هشدارهای مشاوران ارشد نظامی‌اش در مورد خطرات خروج ناگهانی نیروها را مورد توجه قرار دهد؛ هشدارهایی که علیه انگیزه‌های خودش و خواسته‌های رو به افزایش خروج نیروها از سوی برخی از نماینده‌گان مجلس از هر دو حزب شامل می‌شود.

این رای‌زنی‌ها در حالی انجام می‌شود که طالبان با استفاده از کاهش نیروهای خارجی نفوذ خود در ولایت‌های مورد منقاشه را افزایش داده و شهرها و شهرک‌ها را محاصره کرده‌اند. مقام‌های ادارۀ بایدن افزایش خشونت‌ها را به عنوان یکی از ابعاد ناکامی طالبان در مورد پای‌بندی به توافق‌نامۀ ذکر ‌کنند که حکومت پیشین سال گذشته با این گروه امضا کرد.

یک مقام امریکایی می‌گوید: «در این برهه، ما درون یک روزنۀ برنامه‌ریزی‌شده برای خروج منظم قرار داریم، هر چه به اول ماه مه نزدیک‌تر می‌شویم، این شتاب بیشتر می‌شود».

پیش از این لوید اوستین، وزیر دفاع آمریکا به خبرنگاران گفته بود که ایالات متحده به خروج عجولانه و بی‌نظم از افغانستان اقدام نمی‌کند که نیروها یا اعتبار متفقین را در معرض خطر قرار دهد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала