عبدالطیف پدرام: روسیه و آمریکا روی حکومت انتقالی توافق نموده اند

© Sputnik / JAK / JAK عبدالطیف پدرام: روسیه و امریکا روی حکومت انتقالی توافق نموده اند
  عبدالطیف پدرام: روسیه و امریکا روی حکومت انتقالی توافق نموده اند  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.03.2021
عضو شوید
رهبر حزب کنگره ملی افغانستان می‌گوید که روسیه و آمریکا روی ایجاد حکومت انتقالی در افغانستان توافق کرده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسا نه ها، عبدالطیف پدرام که امروزسه شنبه(26 حوت) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت: "ما از ایجاد حکومت انتقالی حمایت می‌کنیم و امریکا و روسیه هم روی این مسله به توافق رسیده‌اند".

آقای پدرام افزود، نشست مسکو مقدمه تشکیل حکومت انتقالی‌است و این حکومت در نشست استانبول نهایی خواهد شد و یک فردی که نه طالب باشد و نه هم از حکومت غنی، زعامت حکومت انتقالی را بدست خواهد گرفت.

او گفت: "ساختار کنونی حکومت یک ساختار ستم‌زا است و قابل دفاع نمی‌باشد و برای کنار رفتن اشرف غنی از حکومت با گلبدین و مولوی انصاری نیزموافق هستم. ما خواهان نظامی هستیم که حقوق همه افراد به شکل مساویانه در آن تضمین شود که این هدف جز در نظام فدرالی اسلامی افغانستان تامین شده نمی‌تواند."

آقای پدرام تاکید کرد، که گزینه‌های بدیل زیادی برای جمهوریت و امارت وجود دارد که هر کدام قابل بحث است و فدرالی اسلامی یکی از آنها می‌باشد.

این گفته‌ها، درحالی مطرح می‌شود که قرار است تا دو روز دیگر نشست مسکو برای حل بن بست گفتگو‌های صلح  با حضور طرفین درگیر جنگ و کشور‌های دخیل در سیاست افغانستان و منطقه برگزار شود.

لطیف پدرام - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.02.2020
لطیف پدرام خواستار ایجاد حکومت فراگیر شد

ز سوی دیگر، رهبرحزب کنگره‌ ملی افغانستان در خصوص تقسیم بندی اقوام به 52 قوم در دیتابس شناسنامه برقی از سوی اداره ملی احصاییه گفت: "درج و تقسیم اقوام کشور را به خورده گروه‌های قومی از سوی اداره ملی احصاییه و معلومات در واقع نفی اقوام ساکن در کشور است".

آقای پدرام افزود، اداره ملی احصاییه و معلومات، وزارت سرحدات اقوام و قبایل به دستور ارگ ریاست جمهوری نام محلات جغرافیایی کشور را عنوان قوم داده و در سیستم شناسنامه‌های برقی درج کرده‌است.

وی بیان داشت اقوام کشور در قانون اساسی تعریف شده و نباید به دلاییل سیاسی زیر مجموعه‌های قومی به نام قوم تازه خلاف مبانی علمی و جامعه شناسی درج سیتسم شناسنامه برقی درج شود.

وی با انتقاد از اداره احصاییه ملی گفت: "برای کوچی‌ها در مجلس نمایندگان ده کروسی امتیازی به نام قوم مستقل در نظر گرفته شده؛ اما در شناسنامه برقی به نام پشتون ثبت می‌شود".

رهبر حزب کنگره ملی گفت که این تقسیم بندی پایه‌‌های علمی و نظری ندارد و تنها به منظور پاکسازی قومی صورت گرفته که این عمل جرایم علیه بشریت است.

آقای پدرام به دولت هشدار داد که مساله قوم سازی را به گونه جدی و در سطح ملی حل نکند، تظاهرات و حرکت‌های دادخواهی را به راه خواهد انداخت.

گفتنی است که تقسیم بندی اقوام و افزودن 52 قوم جدید در دیتابس شناسنامه‌های برقی با واکنش‌های گسترده مواجه شده و همه رهبران و سیاسیون، این اقدام اداره احصاییه ملی را خلاف روحیه ملت سازی در کشور خوانده‌است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала