بازگشت بیش از 1 میلیون مهاجر افغان به کشور به دلیل کرونا

© Photo / U.S. Embassy Kabulبازگشت بیش از 1 میلیون مهاجر افغان به کشور به دلیل کرونا
بازگشت بیش از 1 میلیون مهاجر افغان به کشور به دلیل کرونا  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.03.2021
عضو شوید
سازمان بین‌المللی مهاجرت می‌گوید که بیش از یک میلیون مهاجر غیرقانونی افغان در جریان یک سال به دلیل شیوع کرونا مجبور به بازکشت به کشورشان شده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک، در گزارش که توسط سازمان بین‌المللی مهاجرت منتشر شده، آمده است که این تعداد مهاجرین افغان به دلیل کمبود کار و یا عدم دسترسی به خدمات صحی در جریان بیماری همه‌گیر کرونا از کشورهای همسایه پاکستان و ایران اخراج و مجبور شدند دوباره به کشورشان بازگردند.

ادامه خروج مهاجرین افغان از آلمان؛ 26 پناهجو اخراج شدند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.03.2021
ادامه خروج مهاجرین افغان از آلمان؛ 26 پناهجو اخراج شدند

نیکلاس بیشاپ، سخنگوی سازمان بین‌المللی مهاجرت گفت: ما شاهد افزایش تعداد مهاجرانی هستیم که به افغانستان بر می‌گردند، زیر بیماری کرونا باعث مختل شدن اقتصاد کشورهایی شده که مهاجر غیرقانونی افغان نتوانسته اند به مراقبت‌های صحی دسترسی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد که بسیاری از افغان‌‌ها برای جستجوی «مکانی امن تر برای زندگی، سلامت و آموزش» چاره‌ای جز نقل مکان به شهرها یا کشورهای دیگر ندارند.

به گفته این سازمان، از تاریخ 11 ماه مارچ سال جاری، بیش 200 هزار مهاجر غیرقانوی به کشورشان بازگشتند که دو برابر سال 2019 و 2020 است.

سازمان بین‌المللی مهاجرت می‌گوید که این احتمال وجود دارد که در سال 2021 بیش از 650 هزار مهاجر غیرقانونی دیگر نیز به افغانستان باز گردند و همه آنها نیاز به کمک‌های بشردوستانه دارند. با این حال به دلیل کمبود بودجه برای برنامه کمک‌های بشردوستانه، فقط 5 درصد از مهاجران بازگشت کننده این کمک را دریافت خواهند کرد.

طبق گزارش وزارت صحت افغانستان، تاکنون 55 هزار نفر در افغانستان به کرونا مبتلا شده اند و کرونا جان دو هزار و 450 نفر را گرفته است. اما گفته شده که تعداد موارد گزارش نشده عفونت به چندین میلیون نفر می‌رسد.

همچنان بعید است که واکسین ضدکرونا تا قبل از سال 2022 به دسترسی همه در افغانستان قرار گیرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала