وزیر دفاع امریکا در یک سفر اعلام‌نشده به کابل آمد

© AP Photo / J. Scott Applewhiteوزیر دفاع امریکا در یک سفر اعلام‌نشده به کابل آمد
وزیر دفاع امریکا در یک سفر اعلام‌نشده به کابل آمد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.03.2021
عضو شوید
در آستانۀ برگزاری نشست استانبول دربارۀ صلح افغانستان، لوید آستین، وزیر دفاع امریکا به کابل آمده‌است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، لوید آستین، وزیر دفاع امریکا پس از سفر به هند به کابل می‌رسد و انتظار می‌رود که با مقام‌های بلندپایۀ حکومت دیدار کند. 

این سفر در حالی انجام می‌شود که مقام‌های امریکایی می‌گویند بررسی توافق‌نامۀ دوحه از سوی آنان آغاز نشده‌است؛ اما تمامی گزینه‌ها به‌شمول خروج نیروهای امریکایی تا اول ماه می هنوز روی میز استند. 

پنتاگون: خروج نیرو ها از افغانستان تا ماه می برای آمریکا خطرناک است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.03.2021
پنتاگون: خروج نیرو ها از افغانستان تا ماه می برای آمریکا خطرناک است

رسانه‌های امریکایی از احتمال تمدید حضور نیروهای این کشور در افغانستان نیز سخن گفته‌اند؛ اما طالبان از پیامدهای این کار هشدار داده‌اند.

همزمان با این، قرار است در ماه آیندۀ میلادی استانبول از یک نشست دربارۀ صلح افغانستان میزبانی کند.

پیش از این، کانال ان‌بی‌اس با استناد به منابع آگاه گفته بود که جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا در حال بررسی گزینه‌های مختلف برای جدول زمانی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان است. به گفته منابع، پنتاگون چندین گزینه به بایدن ارائه داده است: خروج نیروهای تا اول ماه می، حفظ آنها برای مدت نامشخص و یا برای مدت محدود که ممکن شش ماه دیگر پس از تاریخ توافق شده – تا نوامبر ادامه یابد. بایدن در مصاحبه‌ای با شبکه «ای بی سی نیوز» که روز چهارشنبه پخش شد، گفت که با متحدین ایالات متحده امریکا در مورد سرعت کاهش نیروها در حال مشورت است. او در مورد مهلت تعیین شده اول ماه می گفت: «این می‌تواند صورت بگیرد، اما دشوار است». او افزوده است که اگر این مهلت تمدید گردد، «برای مدت زیاد طولانی» نخواهد بود.

در افغانستان درگیری بین نیروهای دولتی و شبه نظامیان جنبش تندرو طالبان وجود دارد، که قبلاً قلمرو قابل توجهی را در مناطق روستایی این کشور تحت تصرف داشتند و در حال حمله به شهرهای بزرگ بودند. نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغانستان اقدامات مشترک ضد تروریستی در سراسر کشور انجام می دهند.

بنا به توافقنامه‌ای که امریکا در فبروری 2020 در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ با گروه طالبان امضا کرد، نیروهای امریکایی باید افغانستان را تا کمتر از یک و نیم ماه دیگر ترک کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала