خلیلی حکومت را به دامن زدن ادامه بحران در بهسود متهم کرد

© facebook Mohammad Karim Khaliliخلیلی حکومت را به دامن زدن ادامه بحران در بهسود متهم کرد
خلیلی حکومت را به دامن زدن ادامه بحران در بهسود متهم کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.03.2021
عضو شوید
در پیام آقای خلیلی که به مناسبت سال جدید خورشیدی و حوادث ولسوالی بهسود منتشر شده، آمده است که حکومت خلاف انتظار، هیچ کسی را در پیوند به فاجعه‌ی بهسود مورد بازپرس قرار نداده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه اطلاعات روز، محمدکریم خلیلی، معاون پیشین ریاست‌جمهوری و رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان می‌گوید که حکومت به‌جای سپردن عاملان فاجعه‌ی دهم دلو در ولسوالی بهسود میدان‌وردک به ارگان‌های عدلی و قضایی، به ادامه و گسترش بحران دامن زده است.

در پیام آقای خلیلی که به مناسبت سال جدید خورشیدی و حوادث ولسوالی بهسود منتشر شده، آمده است که حکومت خلاف انتظار، هیچ کسی را در پیوند به فاجعه‌ی بهسود مورد بازپرس قرار نداده است.

حامد کرزی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.03.2021
کرزی: از عملکرد و سیاست‌های حکومت پاکستان شکایت داریم

در این پیام همچنان آمده است: "کشور ما متأسفانه دچار مشکلات زیادی است که در خیلی موارد از سوی مسئولان حکومت چشم‌پوشی شده است. لذا این به معنای برخورد تبعیض‌‌آمیز و دوگانه با قضایا است".

خلیلی تأکید کرده است که اقدامات تازه‌ی حکومت در بهسود نیز مسئولانه و طبق خواست مردم و مصالح کشور انجام نشده و در نتیجه مردم و خانه‌های مسکونی متضرر شده است. به گفته‌ی او، در حملات هوایی اخیر، زن و کودک نیز قربانی شده‌اند.

در پیام محمدکریم خلیلی آمده است: "موجودیت افرادی که مسلح غیرمسئول خوانده می‌شود معلول عدم احساس مسئولیت و بی‌توجهی از سوی حکومت نسبت به خواسته‌های مشروع و قانونی مردم و عدم تأمین امنیت آنان در شاه‌راه‌ها، منازل و محلات کارشان است".

به گفته‌ی خلیلی، پرداختن به مسأله‌ی بهسود به معنای پرداختن به معلول قضایا است نه علت‌هایی که وضعیت کنونی را به وجود آورده است. او تأکید کرده است که مردم محل بارها خواهان تأمین امنیت‌شان از سوی حکومت شده‌اند، اما هیچگاه به این خواست حیاتی و قانونی آنان توجه صورت نگرفته است.

آقای خلیلی با طرح پرسشی، گفته است: "کسانی که هدف‌شان را پایان دادن به عمل‌کردهای غیرمسئولانه عنوان می‌کنند، چرا خودشان با هدف‌قراردادنِ زنان، کودکان و افراد ملکی، مرتکب عمل‌کردهای غیرمسئولانه می‌شوند؟!".

او اقدامات اخیر نیروهای امنیتی را «لشکرکَشی در میان خانه‌های مردم» عنوان کرده و گفته است که این اقدامات نه تنها راه حل نیست، بلکه بیشتر از گذشته به مشکلات و بحران‌های اجتماعی و سیاسی دامن می‌زند که به نفع حکومت و کشور نیست و فاصله میان حکومت و مردم را افزایش می‌دهد.

  عبدالطیف پدرام: روسیه و امریکا روی حکومت انتقالی توافق نموده اند  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.03.2021
عبدالطیف پدرام: روسیه و آمریکا روی حکومت انتقالی توافق نموده اند

خلیلی افزوده است که «تاخت‌وتاز» بالای خانه‌های مردم بی‌دفاع هیچ نفعی برای هیچ کسی ندارد و به پیامدهای بسیار ناگوار خواهد انجامید. او گفته است که انتظار دارد به تمام مسایل کشور برخورد معقولانه صورت گیرد تا همه از این اوضاع آشفته‌ی کنونی موفق بیرون شوند.

این درحالی است که روز چهارشنبه هفته‌ی گذشته یک فروند چرخ‌بال ارتش در مربوطات ولسوالی بهسود میدان‌وردک سقوط کرد که به گفته‌ی وزارت دفاع، در این رویداد نُه نفر به‌شمول چهار عمله‌ی پرواز کشته شدند.

وزارت دفاع گفته است که این چرخ‌بال از سوی افراد علی‌پور ساقط شده است. نزدیکان علی‌پور نیز تأیید کرده‌اند که چرخ‌بال ارتش از سوی آنان ساقط شده است.

یکی از نزدیکان علی‌پور می‌گوید که چرخ‌بال را زمانی هدف قرار داده‌اند که نیروهای امنیتی بر مواضع‌شان حمله کرده بودند. به گفته‌ی او، در نتیجه‌ی حملات نیروهای امنیتی پیش از سقوط چرخ‌بال، شش تن از افراد علی‌پور کشته و دو نفر دیگرشان زخمی شده‌اند.

وزارت دفاع شام روز گذشته اعلام کرد که در نتیجه‌ی حملات نیروهای امنیتی، 12 نفر از افراد علی‌پور کشته و شش نفر دیگرشان زخمی شده‌اند.

رییس‌جمهور اشرف غنی و مسئولان ارشد امنیتی به انتقام‌گیری از عاملان سقوط این چرخ‌بال تأکید کرده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала