واکنش خشمگین صالح نسبت به رویداد بهسود

© Photo / دولت سازامرالله صالح، معاون اول تکت انتخاباتی دولت ساز
امرالله صالح، معاون اول تکت انتخاباتی دولت ساز - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.03.2021
عضو شوید
معاون اول ریاست جمهوری حادثه سرنگون‌شدن چرخبال ارتش در بهسود را «جنایت رمزآلود» خوانده و گفته که عامل یا عاملان این حادثه باید به سزای اعمال شان برسند.

به گزارش اسپوتنیک، ا مرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری چهار روز پس از سقوط چرخ‌بال ارتش در ولسوالی حصه‌اول بهسود در اولین واکنش خود بر مجازات عاملان این رویداد تأکید کرده است.

آقای صالح روز دوشبنه، دوم حمل در فیس‌‌بوکش نوشته است که در شب واقعه (چهارشنبه‌شب، 27 حوت) هیچ عملیات نظامی علیه کسی در بهسود برنامه‌ریزی نشده بود.

او کشته شدن چهار پیلوت و پنج منسوب امنیتی در حادثه سقوط چرخ‌بال را «جنایت» آشکار خواند و تأکید کرده است که باید عامل و یا عاملان آن به سزای عمل خود برسند.

به گفته صالح، شلیک آن‌هم شب هنگام بر چرخ‌بال ارتش رمزآلود است.

 غنی: انتقام قربانیان سقوط هواپیما در بهسود گرفته می‌شود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.03.2021
غنی: انتقام قربانیان سقوط هواپیما در بهسود گرفته می‌شود+ویدیو

صالح افزوده است که پوشش این «جنایت» با قومی‌ساختن بحث «غلط» و از ریشه «بی‌اساس» است.

معاون نخست ریاست جمهوری گفته است که هیچ نوع دستور سری و علنی هیچ‌گاهی برای نیروهای امنیتی بر ضد قوم یا محله‌ای داده نشده است و داده نخواهد شد.

امرالله صالح در ادامه گفته است که تمام برنامه‌ها را مرور کرده و با خانواده‌های برخی از قربانیان از نزدیک دیدار کرده است.

حادثه سقوط چرخ‌بال ارتش چهارشنبه‌شب هفته گذشته رخ داد. وزارت دفاع ملی دو روز بعد از حادثه افراد وابسته به عبدالغنی علی‌پور را عامل سقوط هواپیما اعلام کرد. علی‌پور نیز مسوولیت ساقط‌شدن هواپیما را بر عهده گرفت و گفت که در شب واقعه چهار هواپیمای نظامی برای هدف قرار دادن مردم در آسمان بهسود به پرواز درآمده بود و اهدافی را نیز بمباران کرده است.

پس از سقوط هواپیما مقام‌های ارشد حکومتی از انتقام سخت سخن گفته‌اند. وزارت دفاع ملی نیز اعلام کرده است که عملیات علیه علی‌پور آغاز شده و در پی یک رشته حملات 12 تن از افراد علی‌پور کشته شده‌اند.

شماری از اعضای مجلس نمایندگان در بیانیه‌ای از حکومت خواسته که برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان و آواره‌شدن مردم بیگناه در بهسود، هرچه عاجل عملیات را متوقف و «از طریق گفتگو و مذاکره مساله را مدیریت و معضل را به صورت منطقی و مسالمت آمیز حل کند».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала