اعلام حمایت هند از روند صلح و دست‌آوردهای مردم افغانستان

© https://www.mfa.gov.af اعلام حمایت هند از روند صلح و دست‌آوردهای مردم افغانستان
اعلام حمایت هند از روند صلح و دست‌آوردهای مردم افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.03.2021
عضو شوید
وزیر امور خارجه افغانستان که در جریان یک سفر رسمی از دهلی‌نو بازدید می‌کند، با س. جی‌‌شنکر همتای هندی خود دیدار کرد.

به گزارش اسپوتنیک، محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجۀ افغانستان که در چهارچوب یک سفر رسمی عازم هند گردیده است، شام دوشنبه با همتای هندی خویش، آقای س. جی‌‌شنکر دیدار نموده و پیرامون گسترش روابط دوجانبه، تقویت اجماع منطقه‌‌یی و بین‌المللی در خصوص مذاکرات صلح افغانستان، همکاریهای اقتصادی و اتصال منطقه‌یی بحث و گفتگو کرد.

 سفر یک هیأت بلند رتبه به ریاست ‌حنیف اتمر به هند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.03.2021
سفر یک هیأت بلند رتبه به ریاست ‌حنیف اتمر به هند

در جریان این ملاقات، آقای اتمر تمنیات نیک و پیام‌ جلالتمآب رئیس جمهور افغانستان را عنوانی رهبری کشور دوست هند تقدیم نموده، از حدود سه‌ملیارد دالر کمک‌های اقتصادی و توسعه‌يی هند برای افغانستان در طول دو دههٔ گذشته ابراز سپاس و قدردانی نمود.

ضمن صحبت در مورد تعهدات و همکاریهای اخیر هند به‌شمول امضای تفاهمنامهٔ اعمار بند شاتوت، کمک ۵۰۰‌هزار دوز واکسین کرونا، و ارسال ۷۵هزار تن گندم به افغانستان، وزیر خارجهٔ هند ابراز داشت که هند به عنوان دوست و همکار به حمایتش از روند بازسازی و گسترش رفاه در افغانستان ادامه خواهد داد.

دو طرف همچنان روی پروژه‌های اتصال منطقه‌یی منجمله توسعهٔ خطوط ریل از آسیای مرکزی به آسیای جنوبی از طریق افغانستان، توسعهٔ بندر چابهار و افزایش داد و ستد تجاری میان دو کشور صحبت نموده، و این پروژه‌ها را در راستای تقویت همکاری‌های اقتصادی و ثبات منطقه‌یی بااهمیت دانستند.

دو طرف توافق کردند تا به منظور تقویت همکاریهای اقتصادی و توسعه‌یی، گروه‌های کاری اختصاصی را در ساحات مختلف شکل داده، پروژه‌های مورد نظر را از طریق این گروه‌ها پیگیری نمایند.

در پیوند به روند صلح، دو طرف نشست صلح ترویکا در مسکو را به‌بررسی گرفتند و اعلامیهٔ پایانی این نشست را برای تقویت و پیشرفت روند صلح مثبت ارزیابی نمودند. هند آمادگی‌اش را برای شرکت در کنفرانس‌های منطقه‌یی در مورد صلح و توسعهٔ افغانستان ازجمله نشست پروسهٔ استانبول – قلب آسیا در تاجیکستان و نشست صلح ترکیه اعلام داشته، تأکید کرد که هند از روند صلح و دستاوردهای دو دههٔ مردم افغانستان، پشتیبانی می‌کند.

اتمر نقش هند را در روند صلح افغانستان با‌اهمیت دانسته، خواهان نقش فعال این کشور در تقویت اجماع منطقه‌یی و بین‌المللی برای موفقیت گفتگوهای صلح شد. وزیر امور خارجهٔ هند ضمن اظهار آمادگی برای کمک در راستای تقویت اجماع منطقه‌یی و بین‌المللی برای تأمین صلح در افغانستان اظهار داشت که اجماع و وحدت ملی در داخل افغانستان سبب تقویت هرچه بیشتر اجماع منطقه‌یی و بین‌المللی خواهد شد.  

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала