محب: ما به کمک مالی نیاز داریم نه سربازان خارجی

© Photo / دفتر شورای امنیت افغانستانحمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان
حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.03.2021
عضو شوید
مشاور امنیت ملی کشور می‌گوید که نیروهای امنیتی و دفاعی‌مان، توانایی لازم را برای دفاع کسب کرده و پیشنهاد دولت افغانستان به دولت جو بایدن این است که کمک مالی به نظامیان دولتی را برای مدت بیشتری ادامه دهد.

به گزارش اسپوتنیک، حمدالله محب مشاور امنیت ملی کشور که در گفت‌وگویی با انستتیوت هادسن در واشنگتن صحبت می‌کرد، گفت که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان مهارت و توانایی لازم برای دفاع از کشور را کسب کردند.

او گفت: «ما دیگر مشکلی در زمینهٔ قابلیت نداریم؛ مشکل ما حالا مالی است. آنچه که لازم است تضمین شود، این است که می‌توانیم نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان را حفظ کنیم. آیا دولت افغانستان می‌تواند با منابع خودش این کار را انجام بدهد؟ نه».

این اظهارات آقای محب واکنش های زیادی را در رسانه های اجتماعی برانگیخت.

  • اسد شافعی می‌نویسد: بسیار و بی نهایت پول در افغانستان کمک شد چه شد ما از نگاه برق خود کفا نشدیم هنوز هم داد میزنیم پول
  • سیف میرزا نوشته: ما اگر دست بکار شویم و از معدن خود استفاده کنیم هیچ نیازی به کمک های خارجی نداریم مگر حیف که تعصبات و قوم گرایی این ملت و وطن را بسوی ویرانه کشانیده روان است.

  • محمد عظیم نوشته: تا فساد ازبین نرود تمام سرمایه بانک جهانی را تحویل افغانستان کند گم میشود..چون درطول 20سال کمک های جهانی حیف میل شده وبه خارج انتقال داده شده توسط مفسدین..

     

محب گفته که پیشنهاد دولت افغانستان به رییس جمهور ایالات متحده همین است که به کمک مالی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان برای مدت بیشتری ادامه بدهد.

این درحالی‌ست که اخیراً بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان گفت که موجودیت فساد مالی در ادارات افغانستان، کماکان از نگرانی‌های جدی محسوب می‌شود.

حکومت افغانستان تا اکنون چندین از مقامات ارشد، به شمول وزرا را به جرم دست داشتن در فساد محاکمه کرده است.

در همین حال، طالبان تایید کرده است که طرحی را برای کاهش خشونت‌ها برای یک مدت زمانی سه ماهه به آمریکا سپرده است، اما جزئیات طالبان تا این لحظه مبهم است.

از طرح گروه طالبان درباره کاهش خشونت‌ها در کشور در شرایطی خبررسانی می‌شود که آمریکا تا هنوز موفق به تصمیم‌گیری قطعی درباره خروج سربازانش از افغانستان در اول ماه می میلادی نشده است. این کشور نتایج ارزیابی‌های خود درباره میزان پابندی گروه طالبان به توافق‌نامه دوحه را نیز اعلام نکرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала