کابلوف: آمریکا احتمالا خروج نیروهای خود از افغانستان را به تأخیر می‌اندازد

© Sputnik / Alexander Natruskim /  مراجعه به بانک تصاویر ضمیر کابلوف
ضمیر کابلوف - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.03.2021
عضو شوید
نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه گفت اگر آمریکا در مهلت تعیین شده از افغانستان خارج نشود طالبان برای متهم سختن آمریکا به نقض توافق‌نامه دلیل خواهد داشت.

 به گزارش اسپوتنیک، ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه، مدیر بخش دوم آسیایی وزارت امور خارجه این کشور، در یک نشست مطبوعاتی، ضمن صحبت در خصوص نتایج کنفرانس "ترویکای توسعه یافته" در مورد حل و فصل صلح آمیز اوضاع افغانستان، که  در تاریخ 18 مارچ در مسکو برگزار شد گفت: اگر آمریکا در مهلت تعیین شده (اول ماه می)  از افغانستان خارج نشود طالبان برای متهم سختن آمریکا به نقض توافق‌نامه دلیل خواهد داشت.

وی در ادامه گفت، ایالات متحده در حال بحث و گفتگو با طالبان در مورد موضوع خروج نیروها از افغانستان است، و به احتمال زیاد ه صحبت بر سر تمدید  باقی ماندن نیرو ها برای چند ماه دیگر در این کشور مطرح است که این امر می‌تواند از سوی طالبان به عنوان نقض توافق‌نامه توسط آمریکایی ها تلقی شود.   

 بلینکن: هرگونه خروج نیروها از افغانستان با متحدان ناتو هماهنگ می شود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.03.2021
بلینکن: هرگونه خروج نیروها از افغانستان با متحدان ناتو هماهنگ می شود

 این در حالی است که، پیش از این، لوید آستین وزیر دفاع آمریكا  در سفر به کابل در جمع خبرنگاران گفت که جو بایدن، رئیس جمهور آمریكا هنوز تصمیم نهایی درباره زمان خروج نیروها از افغانستان نگرفته است. بعداً، آنتونی بلینکن ، وزیر امور خارجه آمریکا در نشست وزیران ناتو اظهار داشت که  خروج نیرو ها از افغانستان در توافق با متحدان ناتو انجام خواهد شد.

نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه تصریح کرد: "اگر ایالات متحده باقیمانده نیروهای خود را تا اول ماه مه خارج نکند  طالبان دلیل روشنی برای متهم كردن آمریکا به نقض توافق‌نامه به دست خواهد داشت. تا جایی که مشخص است آمریكایی ها در حال انجام بحث های شدید با طالبان هستند تا به نوعی این مسئله را حل کنند و بتوانند چند ماه دیگر در افغانستان باقی بمانند و از سوی هم طالبان این کار را نقض تلقی نکنند و خشونت ها را دوباره علیه نیرو های آمریکایی آغاز نکنند".

گفتنی است که بر اساس توافق‌نامه‌ی آمریکا – طالبان که در دهم حوت سال گذشته در دوحه، پایتخت قطر به امضا رسید، اول ماه می به‌عنوان ضرب‌الاجل خروج نظامیان خارجی از افغانستان تعیین شده است.

اخیرا مقام‌های ناتو آمریکایی اظهارات متفاوتی در مورد خروج نظامیان خارجی از افغانستان مطرح کرده‌اند.

ناتو خروج نظامیان از افغانستان را وابسته به شرایط و پیشرفت روند صلح دانسته است.

جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا نیز چند روز پیش در مصاحبه با ای‌بی‌سی نیوز گفته بود که ممکن است خروج نیروها در اول ماه می اتفاق بیافتد، اما سخت است.

او همچنان گفته بود که اگر مهلت خروج تمدید شود، «خیلی زیاد» نخواهد بود.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала