جواب غنی به نامۀ بلینکن: افغانستان طرح خود را دنبال می‌کند

© Photo / ARGجواب غنی به نامۀ بلینکن: افغانستان طرح خود را دنبال می‌کند
جواب غنی به نامۀ بلینکن: افغانستان طرح خود را دنبال می‌کند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.03.2021
عضو شوید
رئیس‌جمهور غنی یک‌بار دیگر در واکنش به نامۀ آنتونی بلینکن، وزیر خارجۀ امریکا و طرح امریکا در روند صلح افغانستان می‌گوید که کاغذها و طرح‌ها می‌آیند، اما به‌گفتۀ او افغانستان به جایش استوار خواهد ماند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، آقای غنی که امروز در مراسم به‌بهره‌برداری سپرده‌شدن بند کمال خان سخن می‌زد، تأکید کرد که افغانستان یک طرح واضیح و اتکا به خودرا روی دست دارد و آن‌را دنبال می‌کند.

رئیس‌جمهور افزود: «ما شکل بید را نداریم که به هر باد بلرزیم. آوازه‌ها می‌آیند، کاغذها می‌آیند، طرح‌ها می‌آیند؛ اما "افغانستان لکه ونه مستقیم په خپل مکان دی [پشتو] (افغانستان مانند درخت، راست در جای خود ایستاد است)».

غنی خطاب به ایران: مفت آب نمی‌دهیم، تیل بدهید، آب بگیرید - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.03.2021
غنی خطاب به ایران: مفت آب نمی‌دهیم، تیل بدهید، آب بگیرید

یک ماه پیش طرح امریکا برای صلح افغانستان و نیز نامۀ هشدار آمیز وزیرخارجۀ امریکا به رئیس‌جمهورغنی از سوی طلوع نیوز پخش شدند.

رئیس‌جمهور غنی در سخنرانی امروزش دربارۀ یک طرح بدیل برای طرح امریکا در روند صلح افغانستان نیز اشاره کرد.

پیش از این منابعی از ارگ به رسانه‌ها گفته‌اند که رئیس‌جمهور غنی در نشست ترکیه که قرار است در ماه آیندۀ میلادی برگزار شود، پیشنهاد برگزاری انتخابات زودهنگام را در شش ماه آینده روی میز خواهد گذاشت.

رئیس‌جمهور در این باره گفت: «مردم نمی‌خواهند که به‌عقب برگردند. امروز ضرورت واضیح است که ما یک طرح واضیح و اتکا به خود را تعقیب کنیم. افغانستان پس از این به فکر این نباشد که دست گدایی را دراز کند».

در حالی‌که روزهای اندکی به نشست ترکیه مانده‌اند، اما هیچ یک از طرف‌ها به‌گونۀ دقیق دربارۀ آجندای این نشست چیزی نمی‌دانند.

محمد نعیم، سخن‌گوی طالبان به طلوع‌نیوز می‌گوید که تاکنون دربارۀ این نشست اطلاعات تفیصیلی و یقینی به دست ندارند: «تا هنوز در این رابطه معلومات تفصیلی و یقینی نیست».

اما، منابع نزدیک به طالبان می‌گویند که این گروه انتظار دارند که در نشست ترکیه، امریکا خروج نیروهایش را از افغانستان قطعی بسازد و حتا اگر در ماه می هم بیرون نمی‌شوند، واشنگتن یک زمان را برای خروج این نیروهایش باید مشخص بسازد.

مولوی قلم‌‎الدین، رئیس امر باالمعروف و نهی عن المنکر در زمان طالبان گفت: «اگر بگویند که ما بیرون نمی‌شویم و بدون قید و شرط بیرون نمی‌شویم و وقت هم نمی‌خواهیم، طبیعی است که با یک جنگ شدید از سوی طالبان روبه‌رو خواهند شد».

هیئت جمهوری اسلامی افغانستان نیز از آماده‌گی‌ها برای شرکت در نشست ترکیه سخن می‌گوید.

غلام فاروق مجروح، عضو هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان بیان داشت: «در این نشست حضور هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان برازنده خواهد بود».

نشست ترکیه که به رهبری سازمان ملل متحد در اوایل ماه آینده میلادی برگزار خواهد شد، انتظار می‌رود که همچون نشست «بن» دربارۀ آیندۀ افغانستان تصمیم‌های نهایی گرفته شوند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала