حکمتیار: با خلقی ها و پرچمی ها چندین بار درگیر شدیم

© Sputnik / K. Akifiگلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان
گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.03.2021
عضو شوید
گلبدین حکمتیار به اسپوتنیک گفت که نجیب حکومت ائتلافی می خواست، اما ما مخالف آن بودیم.

به گزارش اسپوتنیک، گلبدین حکمتیار امیر حزب اسلامی افغانستان بعد از نشست در کنفرانس بین الافغانی در مسکو طی مصاحبۀ اختصاصی به خبرنگار اسپوتنیک گفت: "من 54 سال قبل به مبارزه آغاز نمودم. اسد الله امین برادر زاده حفیظ الله امین انگیزه مبارزه من شد که ثبوت خدا را از من میخواست. برای من، این اولین کسی بود که منکر از خدا بود. سپس سازمان جوانان مسلمان را در پوهنتون ایجاد نمودیم و داکتر نجیب در پوهنتون عضویت حزب پرچم را داشت که گاه گاهی باهم درگیر می شدیم".

حکمتیار افزود که داود خان بر ضد آنها بود که در زمان قدرت وی سازمان جوانان مسلمان تحت تعقیب قرار گرفتند و عده زیاد اعضای سازمان جوانان اسلامی بازداشت شدند.

رهبر حزب اسلامی افغانستان گفت که بهترین روز در زندگی اش- روز خروج کامل قوای سرخ شوروی از افغانستان بود که در جریان چند روز اشک به چشمهایش مشاهده می شد.   

وی در مورد کودتای داود خان گفت که این کودتای روس ها بود که توسط خلقی ها صورت گرفت. هدف اول سردار داود، سرکوبی جنبش جوانان مسلمان بود که از جمله خودش غیاباً به اعدام محکوم شده بود.

حکمتیار اظهار داشت:

"در کودتای دوم نیز شوروی دست داشت. در آنوقت یگانه نیروی مقاومت، ما بودیم و سایر تنظیم های جهادی بعداً توسط امریکا و ایران ایجاد گردید".

رهبر حزب اسلامی افغانستان در مورد روابط این حزب با اخوان المسلمین گفت: «در آغاز با هیچ نهاد اسلامی ارتباط نداشتیم، بعداً سازمان های اسلامی با ما همکاری را آغاز کردند. اما هیچ نوع روابط تنظیمی با آنها نداشتیم. منجمله حرکت اسلامی ترکیه از ما حمایت کردند که از من بسیار خوب پذیرایی و تشویق نمودند".

حکمتیار گفت : "ما از کودتای تنی آگاهی نداشتیم. اما آصف شور که همصنفی من بود، با من تماس گرفته گفت که نیروهای وی آماده کودتا است و قیام علیه داکتر نجیب کاملاً آماده می باشد. او حمایت من را خواست. آنها در مورد وزارت دفاع نیز اطلاع داشتند، اما ما خبر نداشتیم که تنی آمادگی کودتا را دارد".

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.03.2021
حکمتیار در مصاحبه با اسپوتنیک از هدف اصلی نشست مسکو نام برد؛ "فرصت خوب ضایع شد"

رهبر حزب اسلامی افزود: "تدابیر ما به تعویق افتاد و به وقت و زمان قیام ما صورت نگرفت. نجیب هم از جریان آگاه شده و آمادگی کامل دفاعی را داشت. به همین علت تنی شکست خورد و به ما پناه آورد که نظر به اصول خود وی را پذیرفتیم. بعد از شکست روس ها، ما با مسکو و تیم کابل هم ارتباطات و نشست هایی داشتیم. نجیب حکومت ائتلافی می خواست، اما ما مخالف آن بودیم. به نجیب گفتم که شما حزب پرچم و خلق که یک مفکوره و دستورالعمل داشتید، نتوانستید با هم توافق کنید، از ما چه می خواهید. بهترین راه- ایجاد حکومت بیطرف متشکل از تکنوکراتها با توافق نهضت های اسلامی بود که نجیب هم به این طرح موافقت کرده بود. نجیب به ما حکومت را تسلیم نکرد، اما نزدیکان نجیب علیه وی کودتا کردند که بالاخره منجر به درگیری ها گردید".

وی افزود:

"شوروی ها می خواستند که اعضای حزب خلق و پرچم تا حدی به قدرت بمانند، اما ما مخالف بودیم و فقط به ایشان وعده دادیم که همه ایشان را عفو می نماییم. زیادتر از ما چیزی نخواهید. روسها و نجیب هم اینرا می فهمیدند که اگر بین حزب اسلامی و حزب وطن توافق صورت بگیرد، مساله حل است".

در جواب به سوال این که بعد از سقوط قدرت داکتر نجیب، جنگ ها در کابل آغاز شد و مردم کابل تلفات سنگین را متقبل گردیدند، آیا حالا شما از آن پشیمان نیستید؟ گفت: "ما آنرا محکوم می کنیم، اما عامل این جنگها رفقای پرچمی نجیب بود، آنها سبوتاژ کردند و علیه وی قیام نمودند".

حکمتیار افزود: "باید بیافزایم که جبهه مقاومت در آنزمان - توسط (سی آی ئی) و (کا گا بی) ساخته شد. هدف آنها این بود که جنگ در افغانستان خاتمه نیابد، و بین قوم ها جنگ آغاز شود تا تمام تسلیحات نظامی افغانستان هم از طرف دولت و هم از مخالفین باید در جریان جنگ ها ذوب شوند و افغانستان – یک کشور خلع سلاح در منطقه شود تا دیگران را تهدید نتواند".

در اخیر امیر حزب اسلامی افغانستان گفت که طرفدار انتخابات عادلانه می باشد که در آن تمام مردم افغانستان رای داده باشند. خواستار کشور فارغ از جنگ، مستقل و سربلند با رئیس جمهور می باشد که اکثر مردم به وی رای داده باشند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала