غنی خطاب به ایران: مفت آب نمی‌دهیم، تیل بدهید، آب بگیرید

© https://twitter.comغنی خطاب به ایران: مفت آب نمی‌دهیم، تیل بدهید، آب بگیرید
غنی خطاب به ایران: مفت آب نمی‌دهیم، تیل بدهید، آب بگیرید - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.03.2021
عضو شوید
رئیس جمهور غنی هنگام افتتاح بند کمال خان در ولایت نیمروز خطاب به ایران گفت که اگر آب بیشتر از توافقنامه آبی میان دو کشور را می‌خواهد باید با افغانستان مذاکره کند.

 محمداشرف غنی، رئیس جمهورکشور، روز چهارشنبه ( چهارم حمل)  در مراسم افتتاح بند کمال‌خان خطاب به ایران گفت که افغانستان پس از این معاهده آب هلمند را تطبیق می‌کند و «مفت» آب نمی‌دهد.

غنی در سخنانی گفت: «من می‌خواهم چند کلمه سر همسایه ما جمهوری اسلامی ایران صحبت کنم. در گذشته هرچه بودیم، چه داشتیم و نداشتیم، گپ تاریخ است. اقتصاد ایران و افغانستان متمم یک‌دیگر است و مخالف یک دیگر نیست.»

“آب” بار دیگر میان ایران و افغانستان جنجال آفرید - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.08.2018
“آب” بار دیگر میان ایران و افغانستان جنجال آفرید

رئیس جمهور غنی در ادامه گفت که آب را «مفت» به کس نمی‌دهد و پیداوار ولایت نیمروز را با افتخار به ایران می‌فروشد.

غنی افزود که با ایرانی‌ها در مذاکره است تا ولایت نیمروز نه تنها «کندوی» افغانستان باشد، بلکه به کندوی ایران نیز تبدیل شود.

محمداشرف غنی با یادآوری از معاهده آب هلمند که در زمان نخست‌وزیری محمدشفیق بین ایران و افغانستان امضا شد، گفت که این معاهده، معاهده همه مردم افغانستان با ایران است.

به گفته محمداشرف غنی، مشکل در این معاهده نبود، اما مشکل در تطبیق این معاهده بود.

غنی افزود که پس از این افغانستان کلید هلمند را در دست خود دارد و تعهد خود را با ایران اجرا می‌کند. به گفته غنی، فرستادن آب اضافه‌تر از تعهد اما «گپ مذاکره» است.

رئیس جمهور تصریح کرد که اگر ایران تیل داد، می‌تواند آب بخواهد.

محمداشرف غنی هم‌چنان گفت که با دو شرکت بین‌المللی و ایران روی مدیریت بادها و تولید برق از آفتاب کار خواهد کرد. به گفته غنی، مطالعات مقدماتی نشان می‌دهد که افغانستان 70 هزار میگاوات برق از باد تولید می‌کند.

غنی می‌گوید که بادهایی که مردم نیمروز را آزار می‌دهد، به بزرگ‌ترین منبع انرژی تبدیل خواهد شد.

به گفته غنی، افغانستان در بخش تولید برق از باد، آفتاب و گسترش بنادر با ایران صحبت خواهد کرد.

غنی هم‌چنان گفت که تغییرات اقلیمی مرزهای سیاسی را نمی‌شناسد. او بر همکاری‌های منطقه‌ای تأکید کرد و گفت که اگر ۲.۵ درجه حرارت در جنوب آسیا افزایش یابد، سبب آواره‌گی ۱۰۰ میلیون نفر می‌شود.

محمداشرف غنی در سفری به ولسوالی چهاربرجک ولایت نیمروز بند کمال‌خان را افتتاح کرد. افتتاح این بند با استقبال گسترده مردم و شهروندان کشور روبه‌رو شده است. ساخت بند کمال‌خان نگرانی‌ها را در محافل ایرانی نیز به وجود آورده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала