مجروح: توبرکلوز در یک سال جان 10 هزار نفر را گرفت

© Photo / GMICوحید مجروح، معین وزارت صحت عامه افغانستان
وحید مجروح، معین وزارت صحت عامه افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.03.2021
عضو شوید
سرپرست وزارت صحت عامه می‌گوید، طی یک سال گذشته دست کم ده هزار نفر در کشور بر اثر ابتلا به بیماری توبرکلوز جان خود را از دست داده اند.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت صحت ‌عامه روز چهارشنبه، چهارم حمل از روز جهانی مبارزه با بیماری توبرکلوز تحت شعار «زمان در گذر است، بیایید به هر مریض توبرکلوز رسیده‌گی نماییم» بزرگ‌داشت کرد. سرپرست وزارت صحت عامه در این برنامه اعلام کرد که در جریان سال گذشته نُه هزار و 800 تن بر اثر ابتلا به بیماری توبرکلوز در کشور جان باخته‌اند.

وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت عامه هم‌چنان گفت که با وجود محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا در کشور، حدود ۵۰ هزار نفر از مجموع 73 هزار بیمار توبرکلوز شناسایی شده‌اند و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

بیماری تربرکلوز سالانه جان هزاران نفر را در افغانستان می‌گیرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.03.2019
بیماری توبرکلوز سالانه جان هزاران نفر را در افغانستان می‌گیرد

مجروح توبرکلوز را یکی از 10 عامل عمده بیماری‌های کشنده در جهان توصیف کرد.

او گفت که هدف تجلیل از روز جهانی مبارزه با توبرکلوز تجدید تعهد به خاطر محو این بیماری در کشور و  هم‌چنان تقدیر از کارکردها و تلاش‌های کارمندان صحی و شرکای بین‌المللی افغانستان است که در این راستا همکاری کرده‌اند.

سرپست وزارت صحت عامه توضیح داد که این وزارت در امر مبارزه با توبرکلوز دست‌آوردهایی نیز داشته است. او از توسعه مراکز صحی، توسعه روش‌های تشخیص و استفاده از تکنولوژی «جن اکسپرت» برای شناسایی بیماران توبرکلوز و ویروس کرونا به عنوان بخشی از این دست‌آوردها یاد کرد.

در روز جهانی مبارزه با توبرکلوز وحید مجروح با راس ویلسون، کادار سفارت امریکا در کابل تفاهم‌نامه همکاری در بخش مبارزه با توبرکلوز امضا کرد.

ویلسن در این نشست از ادامه همکاری‌های کشورش با سکتور صحت افغانستان اطمینان داده و گفته است که ایالات متحده امریکا متعهد است تا برنامه ملی محو توبرکلوز را برای پنج سال آینده همکاری مالی و فنی کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала