واکنش طالبان به پیشنهاد انتخاباتی غنی

© Sputnikاعضای رهبری طالبان
اعضای رهبری طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.03.2021
عضو شوید
سخنگوی طالبان با اظهار اینکه انتخابات دو دهه گذشته افغانستان برای فریب مردم بوده، با طرح رئیس جمهور افغانستان برای برگزاری انتخابات زودهنگام مخالفت کرد.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از رسانه های خبری کابل، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در واکنش به گزارش‌ها درباره طرح رئیس جمهور افغانستان جهت برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور گفت که طالبان با توجه به تجربه‌های گذشته، در این روند شریک نخواهد شد.

مجاهد » گفت: نتایج انتخابات که 20 سال گذشته راه‌اندازی شدند را دیده‌ایم؛ ما هیچگاه راه‌هایی را پیش نمی‌گیریم که از طریق رشوه و تبلیغات بخاطر فریب مردم به پیش رفته و نتیجه آن نیز ناکام باشد.

 رسانه: اشرف غنی خواستار انتخابات طی 6 ماه شد    - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.03.2021
رسانه: اشرف غنی خواستار انتخابات طی 6 ماه شد

سخنگوی طالبان همچنین تصریح کرد که توافق نهایی درباره ساختار نظام آینده در چارچوپ قوانین اسلامی باید در مذاکرات بین‌الافغانی قطر صورت گیرد.

مجاهد به خبرگزاری فرانسه گفت: "آنها در حال حاضر در مورد روندی صحبت می کنند که همیشه رسواکننده بوده است. ما هرگز از آن حمایت نخواهیم کرد.

پاسخ طالبان ساعاتی پس از عنوان شد که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در بروکسل گفت که واشنگتن هنوز در حال ارزیابی این است که آیا نیروهای خود را تا مهلت مقرر در اول ماه می از افغانستان خارج کند.

این در حالی است که مقامات ارشد دولت افغانستان به «رویترز» گفتند که اشرف غنی در مخالفت با طرح واشنگتن برای جایگزینی دولتش با یک دولت موقت مشارکتی، طرح صلح خود را برای برگزاری انتخابات زودهنگام در نشست استانبول ارائه خواهد کرد.

براساس این گزارش، کابل طرح برگزاری انتخابات در 6 ماه آینده را در صورت پذیرش آتش‌بس توسط طالبان، ارائه می‌کند.

مقامات دولت افغانستان همچنین می‌گویند که به عنوان بخشی از طرح پیشنهادی اشرف غنی، از سازمان ملل درخواست می‌شود تا روند انتخابات را از نزدیک نظارت کند تا اطمینان همه طرف‌ها درباره شفافیت و صحت آن حاصل گردیده و نتیجه آن مورد پذیرش همه قرار بگیرد.

دولت آمریکا سال گذشته با گروه طالبان در دوحه قطر توافق‌نامه صلح امضا کرد. دو طرف 18 ماه سرگرم مذاکره برای دست یافتن به این توافق بودند که بر اساس آن تمامی نیروهای آمریکایی در خلال 14 ماه آینده افغانستان را ترک خواهند کرد.

با نزدیک شدن به زمان خروج تمام نیروهای آمریکایی از افغانستان گروه طالبان روز جمعه به ایالات متحده هشدار داد که اگر واشنگتن در این تاریخ به تعهد خود برای خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان عمل نکند، "واکنشی" از سوی این گروه دریافت خواهد کرد.

این هشدار طالبان که در کنفرانس مطبوعاتی در مسکو اعلام شد، یک روز پس از دیدار مذاکره کنندگان آنها در کنفرانس صلح به رهبری روسیه با مقامات ارشد دولت افغانستان صورت گرفت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала