افتتاح نمایشگاه "روزهای فرهنگ افغانستان" به مناسبت نوروز در مسکو + ویدیو

© Sputnik / M. Akifiنمایشگاه "روزهای فرهنگ افغانستان" در مسکو به مناسبت جشن نوروز
نمایشگاه روزهای فرهنگ افغانستان در مسکو به مناسبت جشن نوروز - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.03.2021
عضو شوید
سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در روسیه به مناسبت جشن نوروز، نمایشگاهی را تحت نام "روزهای فرهنگ افغانستان" در مسکو افتتاح کرد.

در این نمایشگاه که در مرکز ادبیات شرقی کتابخانه دولتی روسیه در قلب مسکو برگزار شده است، کتاب‌ها و اسناد قدیمی به زبان فارسی، عکس‌های قدیمی از کابل و دیگر شهرهای افغانستان، آثار هنری نقاشان و هنرمندان افغان در روسیه، لباس‌های افغانی و همچنان سفره نوروزی به نمایش گذاشته می‌شود.

مراسم افتتاح این نمایشگاه با سخنرانی سفیر سید طیب جواد، عضو مجلس دومای روسیه و رییس این مرکز و همچنان هنرنمایی هنرمندان افغان در روسیه، همراه بود.

سید طیب جواد، سفیر کبیر جمهوری اسلامی افغانستان در روسیه در مصاحبه با اسپوتنیک در رابطه با نمایشگاه مذکور گفت:

"به سلسله مراسمی که به مناسبت آمدن نوروز تجلیل می‌کنیم، امروز بسیار خوشحالیم که در یک جایی که واقعا شایسته نوروز است، در یک نمایشگاه هنری و در یک کتابخانه‌یی که کتاب‌هایی قدیمی ترین کتاب‌هایی به زبان فارسی و دیگر زبان‌های منطقه ما به شمول زبان ترکی، روسی و بسا زبان‌های دیگر را دارد، این کار انجام می‌یابد".

آقای جواد با تبریک گفتن فرارسیدن نوروز، افزود: "بسیار خوش هستم و افتخار می‌کنم که نوروز را با فرهنگ، نقاشی و هنر تجلیل می‌کنیم. جای بهتر از این کتابخانه برای تجلیل از نوروز وجود ندارد".

پاول شپیروف، عضو مجلس دومای روسیه که یکی از اشتراک‌کنندگان و سخنرانان این نمایشگاه در مصاحبه با اسپوتنیک افغانستان گفت: "نمایشگاه بسیار جالب بود زیرا نشان دهنده زندگی ملت افغانستان بود، البته جالب‌تر می‌بود اگر این همه چیزها را به افغانستان رفته و در داخل افغانستان می‌دیدیم، اما می‌دانید که به دلیل وضعیت بیماری همه‌گیر، رفتن به بیرون از کشور ناممکن است، لذا من خیلی خرسندم که این نمایشگاه که قرار بود یک سال قبل برگزار می‌شد، امسال برگزار شد. با در نظرداشت اینکه امسال آغاز قرن جدید و دوره جدید است و این بسیار مهم است که در مرکز مسکو این نمایشگاه برگزار می‌شود که چگونگی زندگی ملت افغانستان را نشان می‌دهد".

این عضو مجلس روسیه با آروزی صلح برای مردم افغانستان گفت:

"در این روز و در هر روز دیگر می‌خواهم صلح را در افغانستان آرزو کنم، به باور من افغانستان و ملت افغانستان سزاوار یک زندگی معمولی صلح‌آمیزی است که همه مردم باید داشته باشند، منجمله مردم افغانستان زیرا هر انسان بیش از هر چیزی، خواهان زندگی صلح‌آمیز و آینده مناسب برای اطفال اش است. من چنین آرزویی برای ملت افغانستان دارم".

وی در رابطه با نقش روسیه در تامین صلح و ثبات در افغانستان گفت: "من فکر می‌کنم که ما (روسیه) می‏توانیم نقش بزرگ‌تری (در راستای حل معضله افغانستان) بازی کنیم، با در نظرداشت اینکه ما از نقطه نظر ژئوپولیتیک نزدیک‌ترین همسایه‌ها هستیم، و ما شرکای استراتژیک هستیم، به همین دلیل من فکر می‌کنم که ما باید نقش بزرگ‌تری را بازی کنیم و امیدوارم ما بتوانیم این نقش را بازی کنیم تا به افغانستان صلح بیاید، یعنی ما فقط یک هدف باید داشته باشیم".

نمایشگاه مذکور برای چندین روز به روی علاقمندان برای بازدید ادامه خواهد یافت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала