مجلس نمایندگان امریکا: از طالبان مهلت خواهیم گرفت

CC BY 2.0 / The U.S. Army / Black Hawk unloadمجلس نمایندگان امریکا: از طالبان مهلت خواهیم گرفت
مجلس نمایندگان امریکا: از طالبان مهلت خواهیم گرفت - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.03.2021
عضو شوید
مقصود این مقام امریکایی از «حضوری نظیر حضور در عراق» احتمالا حفظ پایگاه های نظامی امریکا در خارج از شهرهای افغانستان است و اشاره او به «اول ماه می» در واقع ضرب العجلی است که جنبش طالبان به اشغالگران امریکایی برای حضور در افغانستان داده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، آدام اسمیت رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان امریکا گفت: تلاش می‌کنیم در مذاکره با طالبان، زمان اضافی از آنان در ارتباط با حضور در افغانستان درخواست کنیم.

پنتاگون: آماده خروج کامل نیروها از افغانستان هستیم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.03.2021
پنتاگون: آماده خروج کامل نیروها از افغانستان هستیم

رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان امریکا در وبیناری با عنوان «آیا یک روند صلح ناموفق، امریکا را ناگزیر از جنگ های بی پایان خواهد کرد؟» به این نکته اذعان کرد که «درک غالب در دولت امریکا این است که باید خروج از افغانستان را به تعویق اندازد».

در این وبینار که روز چهارشنبه، پایگاه «فارین پالسی» امریکا با همکاری موسسه «چالز کوچ» با حضور چند کارشناس و مقام رسمی امریکا برگزار کرد، آدام اسمیت ادامه داد: تلاش خواهیم کرد حضوری نظیر حضور نیروهای امریکایی در عراق را در افغانستان نیز محقق کنیم و با طالبان مذاکره خواهیم کرد تا زمان بیشتری از اول ماه می (کمتر از 40 روز دیگر) به ما بدهد.

گروه طالبان یک هفته پیش، روز چهارشنبه گذشته تهدید کرد که اگر ایالات متحده امریکا نیروهای خود را تا مهلت از پیش تعیین شده یعنی اول می از این کشور خارج نکند، باید «پیامدهای» آن را بپذیرد.

این هشدار پس از آن اعلام شد که جو بایدن، رئیس‎جمهور جدید ایالات متحده اعلام کرد خروج این نیروها در مهلت تعیین شده در چارچوب توافق دولت پیشین امریکا «دشوار» است.

در توافقنامه‌ای که در 29 فبروری سال 2020 میلادی در دوحه، پایتخت قطر میان زلمی خلیلزاد، نماینده دولت ترامپ و گروه طالبان امضا شد، آمده است که چنانچه طالبان به تعهدات خود مطابق با این پیمان عمل کند، امریکا و ناتو نیز تمام سربازانشان را ظرف 14 ماه یعنی تا اول می سال 2021 میلادی از افغانستان خارج کنند.

حالا این مهلت در حال نزدیک شدن است و در کمتر از 40 روز باقیمانده، جو بایدن باید دربارۀ آینده نظامیان امریکایی در این کشور تصمیم بگیرد.

جو بایدن روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه خبری ‌ای‌بی‌سی اعلام کرد که خروج نیروهای کشورش طبق موعد از پیش تعیین شده، «ممکن ولی دشوار» است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала