ظریف در دوشنبه: هدف ایران کمک به برقراری صلح پایدار و پایان درگیری ها در افغانستان است

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / ظریف در دوشنبه: هدف ایران کمک به برقراری صلح پایدار و پایان درگیری ها در افغانستان است
ظریف در دوشنبه: هدف ایران کمک به برقراری صلح پایدار و پایان درگیری ها در افغانستان است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.03.2021
عضو شوید
وزیر امور خارجه ایران در بدو ورود به تاجیکستان گفت: هدف ایران کمک به برقراری صلح پایدار و پایان درگیری ها در افغانستان است.

خطیب زاده: اصطلاح «دولت فراگیر اسلامی» در سخنان ظریف در دیدار با هیأت طالبان مطرح نشده است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.01.2021
خطیب زاده: اصطلاح «دولت فراگیر اسلامی» در سخنان ظریف در دیدار با هیأت طالبان مطرح نشده است
به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه یکشنبه ۸ حمل با استقبال رسمی معاون وزیر امور خارجه تاجیکستان و دیگر مقام های این کشور وارد میدان هوایی بین المللی دوشنبه پایتخت این کشور شد.

سفر دو روزه وزیر امور خارجه ایران به منظور شرکت در کنفرانس قلب آسیا - روند استانبول (نهم و دهم حمل) و نیز گفت و گو با مقامات کشور تاجیکستان درخصوص روابط فی مابین دو کشور ایران و تاجیکستان انجام شده است.

ظریف در بدو ورود به تاجیکستان گفت، که هدف جمهوری اسلامی ایران کمک به برقراری صلح پایدار و پایان درگیری ها در افغانستان است. 

وزیر امور خارجه ایران عنوان کرد: بسیار خوشحالم فرصتی پیدا شد تا برای اجلاس قلب آسیا و یک سفر دوجانبه به کشور دوست، همسایه، همزبان و همکیش تاجیکستان سفر کنم و با مقامات تاجیکستان و سایر کشورهایی که نسبت به افغانستان که آن هم یک کشور هم کیش، هم زبان و همسایه است، اشتراک مساعی بکنیم تا بتوانیم به برادران خواهران خود در افغانستان برای برقراری صلح پایدار و پایان درگیری ها در افغانستان کمک کنیم. 

وی با اشاره به برنامه دیدار و مذاکرات خود با مقامات عالی تاجیکستان، اظهار داشت: روابط ایران و تاجیکستان روابط دیرینه و برادرانه ای است، امیدوارم این سفر بتواند برای تقویت و گسترش همکاری ها در همه زمینه ها سهم خوبی ایفا کند. 

یادآوری می کنیم، که ظریف افزون بر شرکت و سخنرانی در این کنفرانس و مذاکرات با مقامات تاجیکستان، با وزرای امور خارجه تاجیکستان، افغانستان، پاکستان، هند و آذربایجان نیز دیدار خواهد کرد.

۱۵ کشور عضو قلب آسیا شامل ایران، افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، چین، روسیه، هند، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، ازبکستان، ترکیه، آذربایجان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند. آمریکا، استرالیا، کانادا، دانمارک، مصر، فرانسه، فنلاند، آلمان، عراق، ایتالیا، ژاپن، نروژ، لهستان، اسپانیا، سوئد و انگلیس هم کشورهای حامی قلب آسیا به شمار می روند.

کنفرانس قلب آسیا از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ در استانبول، کابل، آلماتی، پکن، اسلام آباد، امریتسار، باکو و استانبول برگزار شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала