امریکا: با ناتو یک جا افغانستان را ترک خواهیم کرد

© Sputnik / Stringer /  مراجعه به بانک تصاویر امریکا: با ناتو یک جا افغانستان را ترک خواهیم کرد
 امریکا: با ناتو یک جا افغانستان را ترک خواهیم کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.03.2021
عضو شوید
وزیر خارجه امریکا می گوید که جو بایدن به تعهدات خود برای خروج سربازان از افغانستان پابند است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه صبح کابل، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ی ایالات متحده‌، می‌گوید که امریکا یک‌جا با ناتو به افغانستان رفته و اگر بخواهد بیرون شود نیز، یک‌جا با این سازمان این کشور را ترک خواهد کرد.

آقای بلینکن، یک‌شنبه شب (28 مارچ)، در گفت‌وگو با شبکه‌ی سی‌ان‌ان، گفته است که جو بایدن به تعهدات خود برای خروج سربازان از افغانستان پابند است؛ اما امریکا با درنظرداشت شرایط و ایجاد یک راه‌حل سیاسی افغانستان را ترک خواهد کرد.

  حمدالله محب: خروج شتاب ‌زده‌ نیروهای خارجی افغانستان را با جنگ داخلی مواجه کند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.03.2021
حمدالله محب: خروج شتاب ‌زده‌ نیروهای خارجی افغانستان را با جنگ داخلی مواجه می کند

او افزوده است: "ما در مورد متحدان خود در ناتو، نگرانی عمیقی داریم و این که دوباره مورد حمله قرار نگیرند؛ به همین دلیل هر اقدام ما در افغانستان در مشوره با شرکای ناتو انجام می‌شود".

آقای بلینکن، با اشاره به پیشنهاد طرح صلح در افغانستان، گفته است: "ما تلاش‌های دیپلماتیک خود را انجام دادیم و دیدگاه خود را با مسئولان حکومت افغانستان و طالبان شریک کردیم و از ایشان به یک نشست در ترکیه دعوت کردیم. در این نشست سازمان ملل متحد و تمام همسایه‌های افغانستان دخیل اند. حضور همه، برای ایجاد صلح بنیادی در افغانستان ضروری است".

این در حالی است که اخیرا روزنامه‌ی نیویارک تایمز، گزارش داده است که نهادهای استخباراتی امریکا، به جو بایدن، رییس‌جمهور این کشور، هشدار داده‌اند که اگر سربازان امریکایی پیش از توافق‌ صلح طالبان با حکومت افغانستان این کشور را ترک کنند، احتمال می‌رود که طالبان در دو یا سه سال آینده، بخش‌های بیشتری از افغانستان را زیر کنترل خود در آورند.

تاکید مجدد بر خروج نظامیان خارجی؛ گروه طالبان به سخنان اخیر بایدن واکنش نشان داد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.03.2021
تاکید مجدد بر خروج نظامیان خارجی؛ گروه طالبان به سخنان اخیر بایدن واکنش نشان داد

در گزارش، به نقل از یک منبع آگاه اطلاعاتی امریکا، آمده است که تسلط طالبان بر بخش‌هایی از افغانستان، امکان بازسازی گروه تروریستی القاعده را نیز به دنبال خواهد داشت.

هرچند بر اساس توافق‌نامه‌ی قطر، سربازان امریکایی باید تا اول ماه می سال روان میلادی افغانستان را ترک کنند؛ اما برخی از مقام‌های امریکایی گفته‌اند که احتمال تمدید ماموریت این کشور در افغانستان وجود دارد.

طالبان نیز هشدار داده‌اند که در صورت ترک‌نکردن خاک افغانستان از سوی سربازان امریکایی تا اول ماه می، حمله بر نیروهای خارجی را از سر خواهند گرفت.

با این حال، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی، گفته است که بدون رسیدن به صلح، خروج نیروهای خارجی از افغانستان، خطر شعله‌ورشدن جنگ داخلی را در پی خواهد داشت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала