14 فیصد افغانها معلول اند

© Photo / ICRC Afghanistan14 فیصد افغانها معلول اند
14 فیصد افغانها معلول اند  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.03.2021
عضو شوید
افراد دارای معلولیت حدود14فیصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.

اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز خبر داده است که گزارشات کمیسیون مستقل حقوق‌بشر افغانستان نشان می‌دهد که افراد دارای معلولیت در حدود 14 درصد عموم جمعیت افغانستان را تشکیل می‌دهند.

بربنیاد این گزارشات، در 14 سال گذشته شمار افراد دارای معلولیت 11 فیصد افزایش یافته‌است.

Mixed Martial Arts. Fight between Feodor Emelianenko and Jeff Monson - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.12.2020
به بهانه روز جهانی معلولین؛ سوپراستار معلول مبارزات آزاد را می‌شناسید؟

بررسی کمیسیون حقوق‌بشر نشان می‌‎دهد که هم‌اکنون 4475800 معلول در افغانستان زنده‌گی می‌کنند که عامل اصلی معلول شدن آن‌ها جنگ‌های بی پایان در کشور است.

شهرزاد اکبر، رییس کمیسیون مستقل حقوق‌بشر امروز در نشستی در کابل، از طرف‌های درگیر جنگ خواست که تا به خشونت‌ها در کشور پایان دهند و نگذارند بیشتر از این مردم کشور قربانی و یاهم معلول شوند.

بانو شهرزاد در این باره اظهار داشت: «در افغانستان تعداد افراد دارای معلولیت متأسفانه در حال افزایش است. منازعه، جنگ باعث این می‌شود که ما متأسفانه تعداد بیشتر کودکان و افراد بزرگ دارای معلولیت داشته باشیم.»

در همین حال، شماری از افرادی‌که در رویدادهای گونا‌گون معلول شده‌اند، می‌گویند که در جامعه با تبعیض و برخوردهای تحقیرآمیز روبه‌رو هستند.

 ضیاالرحمن، یکی از افراد دارای معلولیت در کابل گفت: «انسان های پیدا می‌شود که با معلولین درست برخورد نمی‌کنند و طعنه می‌دهند. توقع ما این است که با ما برخورد خوب شود تا روحیه خود را در زنده‌گی از دست ندهیم.»

بربنیاد یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق‌بشر، دسترسی نداشتن به آموزش، عدم دسترسی به‌خدمات صحی و محروم بودن از حقوق معلولیت چالش‌های کلان در برابر افراد دارای معلولیت در کشور استند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала