تاجیکستان صادرات برق خود را به افغانستان افزایش می‌دهد

© Sputnik / Host Photo Agency/Evgeny Biyatov تاجیکستان حجم صادرات برق خود را به افغانستان افزایش می‌دهد
  تاجیکستان حجم صادرات برق خود را به افغانستان افزایش می‌دهد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.03.2021
عضو شوید
رئیس جمهور تاجیکستان گفت که کشورش قصد دارد تا حجم صادرات برق به افغانستان را افزایش دهد.

به گزارش اسپوتنیک، امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان، روز سه شنبه (10 حمل)، ضمن افتتاح نهمین کنفرانس وزیران قلب آسیا - روند استانبول در مورد افغانستان، گفت که کشورش قصد دارد تا صادرات برق به افغانستان را افزایش دهد.

رحمان گفت که تاجیکستان سالانه از 1 تا 1.5 میلیارد کیلووات ساعت (کیلووات ساعت) برق افغانستان تأمین می کند و طی ده سال گذشته، این جمهوری بیش از 10 میلیارد کیلووات ساعت به کشور همسایه تأمین کرده است.

 امضای پنج تفاهم‌نامه‌ همکاری بین افغانستان و تاجیکستان    - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.03.2021
امضای پنج تفاهم‌نامه‌ همکاری بین افغانستان و تاجیکستان

 رئیس جمهور تاجیکستان گفت: " بدین منظور ما دو لین برق ساخته و راه اندازی کرده ایم.. یكی 110، دیگری 220 كیلوولت (كیلووات) به ظرفیت 500 مگاوات (مگاوات) از تاجیكستان تا پلخمری در افغانستان ساخته شده است. فرصت های همکاری انرژی هنوز هم عظیم است و ما برای همکاری همه جانبه در این زمینه استراتژیک آماده هستیم. در عین حال، ما آماده هستیم تا میزان برق رسانی به افغانستان را افزایش دهیم".   

به گفته وی، در این راستا، موضوع توسعه و اجرای بیشتر پروژه های اتصال شبکه های برق در منطقه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

رئیس تاجیکستان همچنان افزود: "ما اجرای پروژه CASA-1000 را مهم می دانیم كه انتقال برق را از تاجیكستان و قرقیزستان به پاكستان از طریق قلمرو افغانستان فراهم می كند. همچنین یك گام مهم و به موقع احداث خط انتقال برق ولتاژ بالا از 500 کیلوولت Rogun-Puli-Khumri، است که مطالعه امکان سنجی آن تازه آغاز شده است ".

رحمان همچنین خاطرنشان کرد که به منظور بهبود سطح زندگی مردم همسایه (افغانستان)، تاجیکستان ساخت نیروگاه های برق آبی را در مناطق مرزی، از جمله اجرای پروژه نیروگاه برق آبی سبزور در منطقه خودمختار بدخشان-کوهی تاجیکستان پیش بینی کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала