غنی: همکاری مرزی افغانستان و تاجیکستان برای منطقه نمونه است

© #https://twitter.com/ARG_AFGغنی: همکاری سرحدی افغانستان و تاجیکستان برای همه نمونه است
غنی: همکاری سرحدی افغانستان و تاجیکستان برای همه نمونه است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.03.2021
عضو شوید
رییس جمهور غنی در نشست قلب آسیا- روند استانبول، همکاری سرحدی میان افغانستان و تاجیکستان را در سطح منطقه نمونه خواند.

به گزارش اسپوتنیک، اشرف غنی، رئیس جمهور کشور امروز سه‌شنبه (10 حمل) در سخنرانی خود هنگام افتتاح نشست قلب آسیا- روند استانبول در شهر دوشنبه تاجیکستان گفت: "ما امیدوار استیم که سرحدات ما (افغانستان و تاجیکستان) به حیث نمونه همکاری متقابله به سرحدات باز و سرحدات همکاری مبدل شود."
او بیان داشت که مناسبات افغانستان و تاجیکستان به اساس منافع مشترک و احترام متقابل بنیاد گذاشته شده  و ثبات در افغانستان به نفع تمام کشورهای منطقه است.
رئیس جمهور یادآور شد، "صلح برای ما یک آرزو نیست بلکه یک ضرورت مهم است. حکومت و همدستان ما به دنبال یک راه حل و دستیابی به صلح استیم. ما امیدوار استیم که خشونت و زورگویی را در افغانستان خاتمه دهیم."

 امام علی رحمان: قضیه افغانستان راه حل نظامی ندارد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.03.2021
رحمان: قضیه افغانستان راه حل نظامی ندارد

او بار دیگر بر ضرورت آتش‌بس سراسری در افغانستان زیر نظارت بین‌المللی، ایجاد میکانیزمهای تطبیقی و حقوقی تامین امنیت منطقه‌ای و جهانی به ویژه مبارزه بر ضد تروریزم تاکید ورزید.
رئیس جمهور همچنین یادآوری کرد که در صورت توافق روی آتش‌بس، دولت افغانستان حاضر است انتخابات زودهنگام را زیر نظارت جدی بین‌المللی مخصوصاً سازمان ملل متحد برگزار کند.
آقای غنی با اشاره به موجودیت ذخایر طبیعی در آسیای مرکزی گفت که افغانستان همکاری در موارد مختلف خواستار همکاری کشورهای منطقه است تا بیشتر به مسایل حمل و نقل و رشد تجاری و اقتصادی توجه صورت گیرد.
او با اشاره بر اهمیت افغانستان منحیث چهارراه اقتصادی منطقه گفت که سرمایه گذاری ترکمنستان در اتصال منطقه‌ای قابل اهمیت است و افغانستان آماده است که به همین منظور با تمام کشورهای منطقه گفتگوهای موثری را انجام دهد.
به گفته او، افغانستان امروزی از 20 سال قبل متفاوت است و مردم افغانستان در تلاش اند تا در قطار جامعه جهانی برای تامین رشد اقتصادی کشور خود کار کنند.
همچنین آقای غنی گفت که افغانستان در سال 2022 یعنی سال آینده میلادی میزبان نشست قلب آسیا- روند استانبول خواهد بود.
گفتنی است که نشست قلب آسیا- روند استانبول با اشتراک 14 کشور عضو، 16 کشور حامی و 12 سازمان منطقوی و بین المللی در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان درحال برگزاری است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала