رییس جمهور غنی از نیازمندی به لویه جرگه صحبت کرد

© Photo / ARG رییس جمهور غنی از نیازمندی به لویه جرگه صحبت کرد
  رییس جمهور غنی از نیازمندی به لویه جرگه صحبت کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.03.2021
عضو شوید
رییس جمهور افغانستان می گوید که توافق به دست آمده از مذاکرات میان افغانان نیاز به لویه جرگه دارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان، در سخنرانی اش در آخرین روز نشست قلب آسیا-پروسه استانبول که درتاجیکستان برگذار شده است، بار دیگر می گوید که آماده وا گذاری قدرت از راه انتخابات زود هنگام است و برای تامین شفافیت در این روند نیازاست جامعه جهانی ازآن نظارت کند.

اشرف غنی رئیس جمهور مناسبی به افغانستان نیست؛ واکنش‌ها به گفته‌های احمد مسعود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.03.2021
اشرف غنی رئیس جمهور مناسبی به افغانستان نیست؛ واکنش‌ها به گفته‌های احمد مسعود

فرجامین روز نشست دو روزه  قلب آسیا-روند استانبول با سخنرانی های رییسان جمهور افغانستان و تاجیکستان آغاز شد.

رییس جمهور غنی در این نشست می گوید که هر گونه توافق صلح با طالبان باید از سوی لویه جرگه تایید شود و این توافق سیاسی زمینه ساز یک آتش بس واقعی در افغانستان باشد.

آقای غنی گفت: «اعمار صلح، روند گفتگو میان حکومت افغانستان و طالبان است که یک توافق سیاسی را به میان خواهد آورد که از سوی لویه جرگه تایید خواهد شد. یک آتش بس با راستی آزمایی و نظارت بین المللی و بیان اصولی که از ضمانت های منطقه یی و جهانی درباره بی طرفی افغانستان اطمینان دهد. اصولی برای تشکیل یک حکومت اعمار صلح، در چارچوب قانون اساسی و با یک مهلت زمانی مشخص که زمینه ساز یک انتخابات ریاست جمهوری باشد که با نظارت و دیده بانی جهانی همراه باشد».

رییس جمهور در این نشست می گوید آماده انتقال قدرت از راه انتخابات زود هنگام است.

او افزود: «قانون اساسی ما برای تعدیل، در خودش راهکارهایی دارد و برای تطبیق هر تعدیل در قانون اساسی، یک کمیسیون باید ساخته شود. حکومت اعمار صلح، باید یک ماموریتِ مبتنی بر زمان مشخص داشته باشد و به برگزاری انتخاباتی بانجامد که اعتبار و مشروعیت مرحله سوم این روند را تضمین کند. بزرگترین افتخار من این خواهد بود که قدرت را به جانشین منتخبم واگذار کنم. از همین رو من از برگزاری انتخابات در زودترین زمان ممکن پشتیبانی می کنمم».

در همین حال امام علی رحمان رییس جمهور تاجکستان می گوید جنگ افغانستان راه حل نظامی ندارد و کشورهای منطقه و‌جهان باید بی طرفانه برای دست یافتن افغانستان به صلح با این کشور همکار باشند.

او در این نشست گفت که کشورش طرفدار صلح و آرامش در افغانستان است و افزود که همکاری با افغانستان در اولویت سیاست خارجی تاجیکستان قرار دارد.

او همچنان بر نقش شفاف سازمان ملل متحد و خروج مسوولانه نیروهای خارجی از افغانستان، تأکید کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала