رحمان: قضیه افغانستان راه حل نظامی ندارد

© @https://twitter.com امام علی رحمان: قضیه افغانستان راه حل نظامی ندارد
 امام علی رحمان: قضیه افغانستان راه حل نظامی ندارد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.03.2021
عضو شوید
رئیس ‌جمهور تاجیکستان می‌گوید که تجربۀ تلخ چهار دهۀ اخیر در افغانستان، نشان می‌دهد که قضیۀ افغانستان، راه حل نظامی ندارد.

به گزارش اسپوتنیک، امام علی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان در نهمین نشست وزیران خارجه «قلب آسیا – پروسه استانبول» گفت که قضیه افغانستان راه حل نظامی ندارد.

نهمین نشست وزیران خارجه «قلب آسیا – پروسه استانبول» روز سه‌شنبه، دهم حمل در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان برگزار شده است.

امام‌ علی رحمان که از نخستین سخنرانان این نشست بود، گفت که تجربه تلخ جنگ و خشونت در طول چهل سال اخیر در افغانستان نشان می‌دهد که این جنگ راه حل نظامی ندارد.

رئیس جمهور تاجیکستان افزود که کلید راه حل مساله افغانستان، در دیپلماسی و توافق‌ سیاسی و اندیشیدن راه‌های معاصر به هدف تأمین رشد اقتصادی و اجتماعی نهفته است.

رحمان از فعالیت‌های تروریستی، افراط‌گرایی و جرایم سازمان‌یافته فراملی و قاچاق مواد مخدر در افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت که گروه‌های تروریستی و افراط‌گرا وضع را در قلمرو افغانستان به منظور دست‌یابی به اهداف تروریستی خود پیچیده کرده‌اند.

رئیس‌جمهور غنی با امام‌علی رحمان دیدار کرد + ویدیو - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.03.2021
رئیس‌جمهور غنی با امام‌علی رحمان دیدار کرد + ویدیو

امام علی رحمان تأکید کرد که این کشور از موضع جمهوری اسلامی افغانستان در مذاکرات بین‌الافغانی برای تأمین صلح در کشور حمایت می‌کند.

رئیس جمهور تاجیکستان هم‌چنان گفت که در مذاکرات بین‌الافغانی منفعت همه مردم افغانستان باید در نظر گرفته شود و تقدیر و سرنوشت آینده کشور به دست افغان‌ها رقم بخورد.

رحمان از جامعه جهانی و کشورهای دخیل در روند صلح افغانستان خواست که در شرایط کنونی از مردم افغانستان دستگیری کنند.

رئیس  جمهور تاجیکستان وضع کنونی افغانستان را با شرایط مصالحه کشورش مقایسه کرد و از نقش برهان‌الدین ربانی، رئیس جمهور پیشین و احمدشاه مسعود، وزیر دفاع آن دوران به نیکویی یاد کرد.

 او گفت که اولین مذاکرات بین‌ تاجیکان در کابل برگزار شد و آخرین دور این مذاکرات که منجر به امضای توافق‌نامه سال 1997 میلادی شد، نیز در یک مسجد در دهکده‌ای در تالقان برگزار شده بود.

امام علی رحمان با بیان این که تاجیکستان این روزها را پشت سر گذاشته است، افزود که سرانجام جنگ‌ها آشتی است.

رحمان هم‌چنان گفت که کشورش تجربه غنی در بخش مصالحه دارد و آماده است که با افغانستان در این بخش همکاری کند.

رئیس جمهور تاجیکستان از جامعه جهانی و این کشورها خواست که به مردم افغانستان «کمک بی‌غرض» کنند.

او اظهار امیدواری کرد که نهمین نشست وزیران خارجه قلب آسیا – پروسه استانبول نتیجه ملموس را در پی داشته باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала