مشاور رئیس جمهور: نظام فدرالی برای افغانستان مناسب نیست

© Sputnik / T.AZIMمشاور رئیس جمهور: نظام فدرالی برای افغانستان مناسب نیست
مشاور رئیس جمهور: نظام فدرالی برای افغانستان مناسب نیست - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.04.2021
عضو شوید
هبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و مشاور رییس جمهور در امور امنیتی و سیاسی، نظام فدرالی را برای افغانستان مناسب نمی‌داند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از هشت صبح، محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و مشاور رییس جمهور در امور امنیتی و سیاسی امروز پنج‌شنبه (1 آپریل)، در مراسم گرامی داشت از  عبدالعلی مزاری، در هرات گفت که افغانستان نمی‌تواند یک کشور فدرالی باشد و طرح این گونه دیدگاه‌ها و تطبیق آن به برخی شهروندان کشور که در ولایات مرکزی زنده‌گی می‌کنند، آسیب اقتصادی می‌رساند.

دیدگاه مردم درباره گماشتن محقق به عنوان مشاور ارشد ریاست جمهوری از سوی اشرف غنی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.03.2021
دیدگاه مردم درباره گماشتن محقق به عنوان مشاور ارشد ریاست جمهوری از سوی اشرف غنی

وی تأکید کرد ولایات مرکزی کشور هیچ مرز مشترک و بندر تجارتی با کشورهای همسایه ندارند و همین مانع بزرگی برای فدرالی شدن نظام افغانستان است.

 آقای محقق هم‌چنان افزود، روند صلح افغانستان بسیار پیچیده است و تا هنوز دورنمای آن مشخص نشده، اما تمام شرایط برای به میان آمدن صلح دایمی مهیا شده است.

این چهره سرشناس سیاسی تصریح کرد حضور نیروهای بین‌المللی به معنای اشغال افغانستان نیست و آنان برای مبارزه با تروریسم زیر نظر سازمان ملل وارد کشور شده‌اند.

پیش از این، احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود، «قهرمان ملی کشور» در سخنانی گفته بود، آرزوی پدرش ایجاد «یک نظام غیرمتمرکز» در افغانستان بوده است.

برخی چهره‌های سیاسی، در آستانه نشست صلح استانبول، بر تغییر نوع نظام از "جمهوری متمرکز" به "نظام فدرالی غیرمتمرکز" تاکید دارند.

با این همه، محمد محقق، باور دارد که نظام کشور دموکراسی است و در این نظام آزادی‌های رسانه‌ها و شهروندان در چارچوب قانون وجود دارد و همه حق دارند صدای خودر را بلند نمایند و از حقوق خود دفاع کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала