قلب آسیا-روند استانبول/ چشم انداز و مفاد کنفرانس از بعُد اقتصادی برای افغانستان

© @https://twitter.com/ARG_AFGقلب آسیا-روند استانبول/ چشم انداز و مفاد کنفرانس از بعد اقتصادی برای افغانستان
قلب آسیا-روند استانبول/ چشم انداز و مفاد کنفرانس از بعد اقتصادی برای افغانستان   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.04.2021
عضو شوید
تشویق همکاری منطقه‌ای میان افغانستان و همسایگانش، به ویژه در مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و فقر، هدف اصلی نشست‌ های پروسه قلب آسیا محسوب شده ‌است، اما نشست اخیر در تاجیکستان نشان داد که چنین کنفرانس ها، از لحاظ اقتصادی نیز برای افغانستان خالی از اهمیت نیست.

برگزاری کنفرانس های قلب آسیا از اهمیت زیادی برای حل مشکلات افغانستان برخوردار است. به ویژه آنکه، پس از برگزاری این کنفرانس ها بسیاری از راه کارهای کشورهای عضو این کنفرانس در دستور کار قرار خواهد گرفت.

همزمان با دیدار محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان با امام‌علی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان، در حاشیه نشست «قلب آسیا-روند استانبول» در شهر دوشنبه، چندین توافق‌نامه‌‌ همکاری میان رهبران دوکشور امضا شد.

بر این اساس، دو کشور در خصوص همکاری سیاسی، امنیتی، تجاری، حمل و نقل، ترانزیت، انرژی و فرهنگی توافق‌نامه امضا کردند.

همچنین میان کمیته زبان تاجیکستان و فرهنگستان علوم افغانستان و اتاق‌های تجارت دو کشور نیز توافق‌نامه‌های همکاری امضا شده است.

مفاد نشست قلب آسیا در تاجیکستان از دید اقتصادی و سیاسی چیست؟ توافق نامه ایجاد شورای کاری تاجیکستان- افغانستان که میان اتاق تجارت و صنعت تاجیکستان و اتاق صنایع و معادن افغانستان به امضا رسید، کدام موضوعات را در بر می‌گیرد؟

شبیر بشیری، کارشناس مسایل اقتصادی در صحبت با اسپوتنیک به موضوعات یادشده پرداخت. او می‌گوید، چنین نشست ها به خصوص «نشست قلب آسیا – روند استانبول» که همه ساله برگزار می شود، چنانچه که نشست پیشتر نیز در کابل برگزار شده بود، یک نشست فرا منطقوی است.

«تمامی نشست ها به خصوص همین نشست «قلب اسیا – روند استانبول» هم از لحاظ اقتصادی و هم  از منظر سیاسی حائز اهمیت است ولی استفاده از مفاد این نشست ها، مشروط به توانایی مدیریت، تعهد و صداقت دولت افغانستان است. زمانی که در چنین نشست ها به ویژه نشست فرا منطقوی که کشور ها دور هم جمع می شوند، در اینجا تنها منافع افغانستان مطرح نیست، بلکه منافع تمامی کشورها، منجمله کشور های عضو و سایر شرکت کننده باید مدنظر گرفته شود و براساس توانایی ها و ظرفیت های که در افغانستان است، ما هم باید بتوانیم منافع جانب مقابل خود را تامین کنیم. در این صورت اگر ما بتوانیم به شکل نسبی منافع کشور های عضو «نشست قلب آسیا – روند استانبول» را تامین کنیم، بدون شک که این نشست می تواند هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ سیاسی به نفع افغانستان باشد».

در مورد امضای توافق‌نامه ایجاد شورای کاری تاجیکستان و افغانستان بین اتاق تجارت و صنعت تاجیکستان و اتاق صنایع و معادن افغانستان که تا هنوز جزئیات آن به دسترس رسانه ها و کارشناسان قرار نگرفته، شبیر بشیری گفت:

« پیشنهاد من برای حکومت افغانستان این است که از دستاورد های تاجیکستان، از جمله تولید برق، که پس از امریکا و کانادا مقام سوم  را دارا می باشد، استفاده کند.  از آنجا که تاجیکستان در تولید برق پیشتاز است، خوب است که دولت افغانستان از این کشور تقاضا کند که اگر در این عرصه سرمایه گذاری نمی کند، حد اقل تجارب خود را با ما شریک کنند. همچنین در مقابل افغانستان نیز امکانات دست داشته خود را با تاجیکستان شریک نماید».

کارشناس در اخیر صحبت هایش خاطر نشان ساخت که تاجیکستان می تواند به عنوان کشور ترانزیت در انتقال اموال و کالاهای تجارتی چین و روسیه و برعکس آن به افغانستان کمک کند.

 امضای پنج تفاهم‌نامه‌ همکاری بین افغانستان و تاجیکستان    - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.03.2021
امضای پنج تفاهم‌نامه‌ همکاری بین افغانستان و تاجیکستان

در همین حال محمد کریم عظیمی، کارشناس دیگر اقتصادی افغانستان ضمن صحبت در خصوص امضای توافق‌نامه ها میان افغانستان و تاجیکستان گفت: از آنجا که افغانستان به مثابه یک چهارراه منطقه و نقطه وصل میان کشور های آسیایی به ویژه آسیای میانه به شما می رود، لذا می‌توان گفت که کشور ما برای نشست های منطقوی و از جمله نشست «قلب آسیا- روند استانبول» به لحاظ جیو اکونومیک، از اهمیت ویژه‌ی برخورداد است.

«اگر ما بتوانیم با استفاده از راه های بدیل از متکی بودن به راه ترانزیت پاکستان رهایی یابیم و جای آن را با راه های ترانزیتی کشورهای آسیای میانه پر کنیم، یک دستاورد بزرگ خواهد بود که کشور ما با داشتن چنین گزینه ها می تواند به رشد سرمایه گذاری و سر انجام به شگوفایی اقتصادی برسد. نشست قلب آسیا نه تنها از دید اقتصادی از اهمیت ویژه برخوردار است، بلکه از بعد سیاسی نیز در مراودات اقتصادی که باعث ثبات سیاسی می شود و زمانی که منافع کشورهای منطقه در افغانستان تامین گردد، ثبات سیاسی را بوجود می آورد و خود منافع اقتصادی باعث اجماع منطقه‌ی میگردد».

 کارشناس در اخیر گفت، توافق نامه ایجاد شورای کاری تاجیکستان و افغانستان بین اتاق تجارت و صنعت تاجیکستان و اتاق صنایع و معادن افغانستان یکی نیازمندی های مبرم کشور بود که می تواند باعث شگوفایی اقتصادی و زمینه ساز رشد سرمایه گذاری ها میان هردو کشور گردد.

 گفتنی است که نخستین کنفرانس قلب آسیا موسوم به "روند استانبول" در سال 2011 میلادی با هدف تعیین نقشه راه ، کمک به بهبود امنیت و برقراری صلح درافغانستان از طریق مبارزه با تروریسم ، مبارزه با مواد مخدر، تجارت و سرمایه گذاری ایجاد شد.

نشست های کنفرانس قلب آسیا از سال2011  تا 2019 در استانبول، کابل، آلماتی، پکن، اسلام آباد، امریتسار، باکو و استانبول برگزار شده است.

کشور های افغانستان، ایران، پاکستان، هند، ترکیه، عربستان، امارات، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، آذربایجان، روسیه، چین و تاجیکستان عضو آن هستند.

تشویق همکاری منطقه‌ای میان افغانستان و همسایگانش، علی الخصوص در مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و فقر، هدف اصلی نشست‌های پروسه قلب آسیا محسوب می شده ‌است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала