نتیجه بازنگری طرح صلح امریکا به‌زودی به شورای مصالحه فرستاده می‌شود

© Photo / A Aنتیجه بازنگری طرح صلح امریکا به‌زودی شورای مصالحه فرستاده می‌شود
نتیجه بازنگری طرح صلح امریکا به‌زودی شورای مصالحه فرستاده می‌شود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.04.2021
عضو شوید
فردا قرار است که طرح وزارت دولت در امور صلح، دیدگاه‌های جمع شده را دربارۀ پیش‌نویس طرح صلح امریکا، به کمیتۀ پانزده نفری شورای عالی مصالحۀ ملی بسپارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، دو عضو شورای عالی مصالحۀ ملی می‌گویند که قرار است فردا شنبه، وزارت دولت در امور صلح، دیدگاه‌های جمع شده را دربارۀ پیش‌نویس طرح صلح امریکا، به کمیتۀ پانزده نفری شورای عالی مصالحۀ ملی بسپارد.

عبیدالله سلیم، یک عضو شورای عالی مصالحۀ ملی می‌گوید که کمیتۀ بررسی کنندۀ پیش‌نویس طرح صلح امریکا که متشکل از پانزده عضو رهبری شورای عالی مصالحۀ ملی است، از سوی محمد یونس قانونی، معاون پیشین رییس‌جمهور، رهبری می‌شود.

طرح انتخاباتی غنی؛ آیا تنوع در طرح‌های پیشنهادی منجر به صلح دایمی خواهد شد؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.03.2021
طرح انتخاباتی غنی؛ آیا تنوع در طرح‌های پیشنهادی منجر به صلح دایمی خواهد شد؟

به‌گفتۀ آقای سلیم، پس از توافق تمامی اعضای شورای عالی مصالحۀ ملی درباره نتیجۀ بازنگری این طرح، حکومت آن را در نشست ترکیه مطرح خواهد کرد.

نشست ترکیه، قرار است تا چند هفتۀ دیگر برگزار شود. این نشست که دربارۀ صلح افغانستان برگزار می‌شود، قرار است در آن طالبان، حکومت افغانستان و نماینده‌گان بسیاری از کشورهای جهان به‌شمول امریکا حضور داشته باشند.

محمد اسماعیل خان، رهبر جهادی گفت: "با توافق همه طرف‌های مردم افغانستان و دولت افغانستان، سیاسیون، همه مجموعأ با اجماع واحدی به‌طرف استانبول... در این نشست شرکت کنند".

شورای عالی مصالحۀ ملی می‌گوید که در کمیتۀ بررسی کنندۀ پیش‌نویس طرح صلح امریکا، حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رییس‌‎جمهور غنی، محمد حنیف اتمر، وزیر امور خارجه و عطا محمد نور نیز حضور دارند.

شهزاده مسعود، مشاور رییس‌جمهور پیشین بیان داشت: "انتظار می‌رود که در نشست فردا، همه طرف‌ها شرکت کنند. رییس‌‎جمهور پیشین در هر تلاشی که برای صلح بوده شرکت کرده و در این نشست شورا نیز شرکت خواهد کرد".

Замир Кабулов - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.03.2021
کابلوف: حکومت موقت، یگانه گزینه مناسب برای رسیدن به صلح در افغانستان است

همزمان با این، هیئت مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان، طالبان و نماینده‌‎گان ایالات متحده امریکا در دوحه سرگرم رأی‌زنی دربارۀ اجندای نشست ترکیه استند.

غلام فاروق مجروح، عضو هیئت مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان بیان داشت: "بحث و تبادل نظر میان نماینده‌گان کشورهای امریکا، ترکیه و قطر به‌شمول سازمان ملل متحد و کشورهای حامی روند صلح افغانستان با هیئت‌های مذاکره کننده جریان دارد تا بتوانیم دیدگاه‌ها را در رابطه با اجندای نشست ترکیه نزدیک بسازیم".

فیض محمد زلاند، استاد دانشگاه نیز اظهار داشت: "در آنجا امریکا و دیگر کشورها تنظیم می‌کنند این را که باید این طرح عملی شود و نیز در آنجا سرنوشت آینده افغانستان روشن خواهد شد".

با این همه، قرار است سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژۀ این کشور برای افغانستان در هفته پیش‌رو برای بحث دربارۀ مسایل منطقه و صلح افغانستان به اسلام‌آباد بروند.

رییس مجلس نماینده‌گان پاکستان نیز در دیداری با سفیر افغانستان در این کشور گفته‌است که ثبات در افغانستان منطقه را با ثبات خواهد کرد و پاکستان از روند صلحی که به مالکیت افغانان باشد پشتیبانی می‌کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала