آگاهان سیاسی: صلح مساله‌ای ملی و طرح‌های صلح، قومی است

© Photo / ریاست اجراییه آگاهان سیاسی: صلح مساله‌ای ملی و طرح‌های صلح، قومی است
 آگاهان سیاسی: صلح مساله‌ای ملی و طرح‌های صلح، قومی است  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.04.2021
عضو شوید
آگاهان سیاسی می گویند، تاکنون 30 طرح برای صلح افغانستان از سوی احزاب سیاسی به شورای عالی مصالحه سپرده شده‌است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آوا، شورای عالی مصالحه ملی گفته‌است که تاکنون 30 طرح در مورد صلح به این شورا سپرده شده و قرار است توسط کمیته تهیه و توحید تا نشست صلح استانبول از میان این طرح ها یک طرح جامع، تهیه شود.

این در حالی است که به باور برخی آگاهان، 9 طرح‌های پیشنهادی حاوی منافع ملی کشور است و 9 احزاب و جریان‌های سیاسی نماینده واقعی مردم اند؛ بلکه باندهای قومی، سمتی و مذهبی هستند که همواره به منافع خودشان فکر می کنند.

صدیق منصور انصاری؛ آگاه امور سیاسی در مصاحبه با آوا می گوید که اکثر احزاب سیاسی نه بر اساس قانون اساسی افغانستان؛ بلکه به نام قوم و سمت و مذهب تنظیم و تشکیل شده و طرح‌های ارائه شده از سوی این نهادها نیز قومی و بر اساس منافع خودشان می باشد.

کاخ سپیدار، ریاست اجراییه جمهوری اسلامی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.03.2021
طرح شورای عالی مصالحه ملی برای نشست ترکیه

به باور انصاری، اکثر احزاب و جریان‌های سیاسی در کشور از سوی اجنبی ها یا توجیه می شوند و یا رهبری و تمویل، به همین دلیل نه تنها نسبت به ازرش‌ها، آرمان‌ها، صلاح و بقای مردم افغانستان تاکنون کاری نتوانسته‌اند؛ بلکه کشور را با تمام دار و ندارش به قهقرا و تباهی کشانده‌اند.

از دید این کارشناس امور سیاسی، رهبران احزاب و جریان‌ها در افغانستان هر طرحی را که برای صلح ارائه می کنند، خود و اعضای فامیل شان در نظر است و حتی گاهی اعضای ارشد حزب‌ شان را نیز نادیده می گیرند.

وی تاکید می کند تا زمانی که بر اساس ارزش‌های ملی و آرمان‌ها و عقاید مردم افغانستان و همچنین صلاح، بقا و نجات کشور گام‌های اساسی برداشته نشود طرح‌هایی که در گروگان چند فامیل و باند قومی و سمتی قرار دارد راهگشا نخواهد بود.

در همین حال اشرف‌غنی؛ رییس جمهوری طرح خود برای نشست استانبول را تدوین و نهایی کرده و به زودی مفاد آن را اعلام خواهد کرد. برقراری آتش بس، استقرار دولت صلح و برگزاری انتخابات زودهنگام بدون حضور وی، از جمله محورهای اصلی این طرح خوانده می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала