کارشناس: طالبان به دنبال بهانه برای لغو نشست استانبول هستند

© AP Photo / Hussein Sayedکارشناس: طالبان به دنبال بهانه برای لغو نشست استانبول هستند
کارشناس: طالبان به دنبال بهانه برای لغو نشست استانبول هستند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.04.2021
عضو شوید
مسوول مرکز مطالعات افغانستان معاصر، لغو نشست پیرامون افغانستان را را به دلیل مواضع آمریکا و طالبان پیش بینی کرد.

به گزارش اسپوتنیک، عمر نثار، مدیر مرکز مطالعات افغانستان معاصر در مسکو، در مصاحبه با روزنامه "ایزویستیا" گفت: «گفتگوها درباره افغانستان، که قرار است در ماه آپریل در استانبول برگزار شود؛ احتمال دارد به دلیل عدم توافق بین ایالات متحده و گروه طالبان (جنبش ممنوع در روسیه) در مورد سرنوشت نیرو های نظامی آمریکایی در این کشور لغو یا به تعویق بیفتد .

محب: هنوز زمان برگزاری نشست استانبول مشخص نشده است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.04.2021
محب: هنوز زمان برگزاری نشست استانبول مشخص نشده است

به گفته آقای نثار، بهانه نخست می تواند ماه مبارک رمضان باشد که از 13 آپریل آغاز می شود و تا 12 ماه می ادامه خواهد داشت.

مسوول مرکز مطالعات افغانستان معاصر در ادامه می‌گوید: «اگرچه ماه مبارک رمضان پیش ازاین مانعی برای برگزاری جلسات نبود، اما اکنون می تواند دلیل موثری برای تعویق نشست استانبول تا نیمه دوم ماه می باشد».

به گفته مایکل کوگلمن، کارشناس آسیای جنوبی در مرکز تحقیقات «وودرو ویلسون» مستقر در واشنگتن، برای طالبان مهم است که موقعیت آمریکایی ها را قبل از کنفرانس بررسی کنند، زیرا آنها به توافق نهایی عجله ندارند. این متخصص معتقد است که آنها باید قبل از نقض معامله دوحه که هر دو طرف 18 ماه برای امضای آن وقت گذاشتند، به توافقات مطلوب برسند.

نشست استانبول یکی از مهمترین نشست‌ها در مورد آینده صلح افغانستان خوانده شده که جامعه بین‌المللی انتظار دارد گروه‌های افغان در آن بتوانند بر سر پایان جنگ و "تشکیل دولت انتقالی صلح" در این کشور به توافق برسند.

پیشتر اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان از تلاش‌های صلح آمریکا و برگزاری نشست صلح در استانبول استقبال کرده اما گفته بود "به هیچ صورت ایجاد دولت موقت را نمی‌پذیرد و تنها حاضر است قدرت را به یک دولت منتخب انتقال دهد."

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала