برگزاری نشست های شش جانبه در دوحه بخاطر نشست ترکیه

© Sputnik / Zohra Ishmukhametovaبرگزاری نشست های شش جانبه در دوحه بخاطر نشست آینده ترکیه
برگزاری نشست های شش جانبه در دوحه بخاطر نشست آینده ترکیه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.04.2021
عضو شوید
انتظار می‌رود که تا هفته‌های آینده، ترکیه میزبان نشستی دربارۀ صلح افغانستان باشد که دور نمای آیندۀ افغانستان را مشخص خواهد ساخت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، هیئت مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان امروز دوشنبه (5 آپریل)، می‌گوید که در چند روز گذشته، نشست‌های شش جانبه در دوحه، پایتخت قطر دربارۀ تعیین آجندای نشست ترکیه برگزار شده‌اند و دربارۀ محتوای این نشست، فیصله‌هایی نیز شده‌است.

کارشناس: طالبان به دنبال بهانه برای لغو نشست استانبول هستند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.04.2021
کارشناس: طالبان به دنبال بهانه برای لغو نشست استانبول هستند

از سویی هم، شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید که تا کنون دربارۀ اشتراک ۱۲ تا ۱۵ تن به نماینده‌گی از جمهوریت در نشست ترکیه، بحث می‌شود و رأی زنی‌ها در این باره هنوز هم، ادامه دارند.

انتظار می‌رود که تا هفته‌های آینده، ترکیه میزبان نشستی دربارۀ صلح افغانستان باشد که دور نمای آیندۀ افغانستان را مشخص خواهد ساخت.

از یک هفته بدینسو نماینده‌گان جمهوری اسلامی افغانستان، طالبان، سازمان ملل، امریکا و قطر نشست‌هایی را برگزار کرده‌اند تا آجندای این یکی از مهم ترین نشست‌ها را در ترکیه مشخص بسازند.

فوزیه کوفی، عضو هیئت مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان نیز در این باره می‌گوید: "دربارۀ محتوای بحث‌ها، اصول و ارزش‌هایی که در ترکیه بحث شود در هماهنگی با کشورها و نهادهایی که اینجا هستند، آمادگی گرفته شده‌است."
در همین حال، عبدالسلام ضعیف، سفیر دورۀ طالبان در پاکستان می‌گوید که اگر پیش از نشست ترکیه، طرف‌ها در دوحه به یک تفاهم جمعی نرسند، نشست ترکیه تنها یک نشست عادی خواهد بود.

قلب آسیا-روند استانبول/ چشم انداز و مفاد کنفرانس از بعد اقتصادی برای افغانستان   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.04.2021
قلب آسیا-روند استانبول/ چشم انداز و مفاد کنفرانس از بعُد اقتصادی برای افغانستان

او افزود: "اگر در مذاکرات دوحه یک چیزی بیرون شود بهتر است که در دوحه تأیید شود، اما اگر از این مذاکرات چیزی بیرون نشود، نشست ترکیه یک نشست عادی خواهد بود".

شورای عالی مصالحه ملی انتظار دارد که نشست ترکیه برای وارد شدن به یک مرحلۀ گذار پیروزمندانه و توافق بر یک آتش‌بس، زمینۀ عبور از بحران را برای افغانستان فراهم بسازد.

مجیب‌الرحمان رحیمی، مشاور رسانه‌یی شورای عالی مصالحۀ ملی افزود: "ترکیب هیئت با در نظرداشت تصمیم‌های کلانی که گرفته می‌شود، توقع می‌رود که محدود باشد، از عدد ۱۲ تا ۱۵ نام برده می‌شود، اما تا هنوز دربارۀ تعداد کدام تصمیم نهایی اتخاذ نشده‌است".

هم‌زمان با آماده‌گی‌ها برای برگزاری نشست ترکیه، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصاحلۀ ملی نیز امروز با سفیر ترکیه در کابل دیدار کرده‌است و دو طرف دربارۀ ایجاد یک اجماع منطقه‌یی و جهانی در روند صلح افغانستان گفتگو کرده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала