روز آگاهی از خطرات ماین؛ دشمن نابینا همچنان در افغانستان قربانی میگیرد

© Sputnik / Mikhail Voskresenskiy /  مراجعه به بانک تصاویر روز بین‌المللی آگاهی از خطرات ماین؛ دشمن نابینا همچنان در افغانستان قربانی می گیرد
روز بین‌المللی آگاهی از خطرات ماین؛ دشمن نابینا همچنان در افغانستان قربانی می گیرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.04.2021
عضو شوید
چهارم اپریل مصادف به روز بین‌المللی آگاهی از خطرات ماین است، همزمان با این معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در نشست آنلاین اعلام کرد که سال گذشته 80 درصد قربانیان انفجار ماین‌ها کودکان بودند.

غلام بهاوالدین جیلانی، وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث در نشستی آنلاین به مناسبت روز بین‌المللی آگاهی از خطرات ماین یک‌شنبه (4 اپریل)، گفت که برنامه ماین پاکی افغانستان در همکاری کشورهای کمک کننده، حدود‌ 3200 کیلومتر مربع اراضی کشور را از وجود ماین ها و مهمات منفجرناشده پاکسازی نموده اند.

یک دیپوی بزرگ ماین با 53 طالب در کندهار نابود شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.01.2021
یک دیپوی بزرگ ماین با 53 طالب در کندهار نابود شد

او افزود: "هنوز هم حدود 1600 کیلو متر مربع ساحات ملوث با ماین ها و مهمات باقیمانده از جنگ در کشور باقی مانده است".

محمدشفیق یوسفی، رییس انسجام و هماهنگی تطهیر ماین وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث همچنان تاکید دارد که تا کنون در حدود 20 میلیون ماین و مهمات منفجرناشده کشف و از بین برده شده است. او به ادامه‌ی کمک‌های جامعه جهانی در زمینه‌ی ماین‌پاکی تأکید کرده است.

با این حال فیونا فریزیر، رییس حقوق بشر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) همچنان گفته است که در جریان سال گذشته‌ی میلادی حدود 80 درصد قربانیان انفجارهای ماین، کودکان بوده‌اند.

احمد تمیم عظیمی سخنگوی وزارت دولت در امور رسیده گی به حوادث به خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان گفت که بیشتر ساحات ملوث به ماین در ولایت های بلخ، فاریاب، بامیان، غزنی، ننگرهار و خوست قرار دارند.

او گفت:

"همین حالا پاک‌کاری در این ولایت‌ها جریان دارد، برنامه مشخصی گرفته شده است، همین حالا دو و سه موسسه معتبر بین المللی از میان چهل موسسه که راسای ماین پاکی در افغانستان فعالیت می‌کنند".

آقای عظیمی تاکید دارد که این وزارت در تلاش است تا پنج سال آینده حداکثر ساحات ملوث به ماین را پاک کاری کند.

 "جنگ های داخلی سبب تاخیر پاک کاری می‌شود، این ساحات ملوث به ماین همچنان در وسط هر دو جناح (ساحه زیر کنترل دولت و طالبان) واقع شده است".
استاد محمد اکبری سناتور بامیان و عضو کمیسیون دفاعی و امنیتی مجلس در سنا به خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان پاک نشدن تمام ساحاث ملوث به ماین را جنگ داخلی عنوان کرد و گفت:
"آنچه مربوط به کودکان برمی‌گردد عدم تفکیک آنان است، آنچه را می‌بینید فکر می‌کنند که اسباب بازی است".

آقای اکبری تاکید دارد که کار ماین‌پاکی در ولایت بامیان به خوبی انجام شده است و این ولایت هیچ مشکلی ندارد.

امرالله صالح طالبان را مسئول حمله به دفترش می داند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.12.2020
پاسخ صالح به طالبان: مردم از ترس ماین چسپکی تسلیم "جهل و وحشت" نمی‌شوند

محمد نعیم غیور آگاه سیاسی و نظامی افغانستان به اسپوتنیک افغانستان عدم پاک‌کاری تمام ساحات ملوث از ماین را فساد گسترده و عدم افراد شایسته می‌خواند.

او گفت:

"عدم موفقیت نهاد را که بخواهیم مورد بررسی قرار دهیم، به پدیده بسیار غلطی برمیخوریم که فساد اداری است، متاسفانه بخشی اعظم از این هزینه ها بخاطر فساد اداری به صورت درست مصرف نمی‌شود و عدم مدیریت درست می‌باشد حتی در موسسات خارجی".

براساس اعلام وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث، نمایندگان کشورهای تمویل‌کننده حمایت‌شان را از برنامه‌ی بشردوستانه‌ی ماین‌پاکی در افغانستان اعلام کرده‌اند.

مک کاری، معاون سفیر امریکا در افغانستان و اندی مکوبری، رییس بخش انکشافی وزارت امور خارجه و توسعه‌ی بین‌المللی بریتانیا نیز در جریان صحبت‌های‌شان تعهد کرده‌اند که به حمایت‌شان از فعالیت‌های برنامه‌ی ماین‌پاکی در افغانستان ادامه می‌دهند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала