بانک جهانی: بهبود وضعیت اقتصادی در افغانستان چالش برانگیز خواهد بود

© AFP 2023 / Brendan Smialowskiبانک جهانی: بهبود وضعیت اقتصادی در افغانستان چالش برانگیز خواهد بود
بانک جهانی: بهبود وضعیت اقتصادی در افغانستان چالش برانگیز خواهد بود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.04.2021
عضو شوید
بانک جهانی می گوید که چالش های امنیتی، سیاسی و احتمال کاهش میزان کمک های جامعه جهانی به افغانستان، رشد اقتصادی کشور را با کندی مواجه کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از "رویترز" بانک جهانی به تازگی با نشر گزارشی اعلام کرده که چالش‌های امنیتی، سیاسی و احتمال کاهش میزان کمک‌های بین‌المللی روند رشد اقتصادی افغانستان را که با شیوع کرونا متأثر شده است، کُند کرده است. 

این بانک پیش‌بینی کرده است که افغانستان، در سال 2021 یک درصد رشد اقتصادی خواهد داشت و در سال 2022 در صورتی‌که بحران کووید-۱۹ کم‌رنگ شود، احتمال دارد این میزان رشد به حدود سه درصد افزایش یابد.

افغانی، واحد پول افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.03.2021
دورنمای اقتصادی افغانستان در سال 1400؛ پیشگویی ها، فرصت ها و چالش ها

در گزارش بانک جهانی گفته شده است که به دلیل رشد سریع جمعیت در افغانستان، بعید است که درآمد سرانه تا سال 2025 به سطح قبل از کووید-۱۹ برگردد.

بانک جهانی در این گزارش تصریح کرده است که رشد قوی سکتور زراعت در افغانستان در جریان سال 2020 تا حدودی توانست سبب تأمین ثبات اقتصادی شود.

با این حال، طبق اطلاعات بانک جهانی، رشد اقتصادی افغانستان در سال 2020 میلادی حدود دو درصد کاهش داشته است که نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی کم‌تر بوده است.

این بانک گفته که بهبود کامل اوضاع اقتصادی در افغانستان بسیار چالش برانگیز خواهد بود، زیرا تعداد زیادی از کارخانه ها و شرکت ها بسته شدند و بسیاری از کسب و کارها از بین رفته است.

بر اساس این گزارش؛ اعتماد سکتور خصوصی بر اوضاع به دلیل شرایط سخت امنیتی و نگرانی ها از نتایج گفتگوهای صلح، خروج احتمالی نیروهای خارجی و کاهش قابل توجه کمک های بین المللی، به شدت کم شده است. علاوه بر آن پیش بینی می شود که افغانستان در سال 2021 با خشک سالی مواجه گردد که این امر به نوبه خود موجب کم شدن فعالیت های زراعتی شده و عامل دیگری در کاهش رشد اقتصادی این کشور خواهد گردید.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала