برای انتخاب ولسوالان در پنجشیر صندوق رای گذاشته شد

© Photo / بنیاد شهید احمد شاه مسعود برای انتخاب ولسوالان در پنجشیر صندوق رای گذاشته شد
 برای انتخاب ولسوالان در پنجشیر صندوق رای گذاشته شد  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.04.2021
عضو شوید
در سطح افغانستان برای اولین‌بار، برای انتخاب ولسوالان در ولایت پنجشیر صندوق رای گذاشته شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، قرار است برای هر ولسوالی از ولسوالی‌های هفت‌گانه پنجشیر سه نفر از طریق انتخابات گزینش و به مرکز برای انتصاب معرفی شوند.

منصور عنابی، سخنگوی والی پنجشیر به هشت‌صبح گفت که مردم در این ولایت برای اولین بار در سطح افغانستان به پای صندوق‌های رای‌دهی برای گزینش ولسوالان رفتند و برای نامزدان مورد اعتمادشان رای دادند.

جشن دهقان در کابل با رقص دهقانان و «قرصک پنجشیر» برگزار شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.03.2021
جشن دهقان در کابل با رقص دهقانان و «قرصک پنجشیر» برگزار شد+البوم عکس

به گفته عنابی، انتخابات برای گزینش ولسوال‌ها از ولسوالی حصه اول این ولایت آغاز شده و قرار است این روند در شش ولسوالی دیگر ولایت پنجشیر نیز ادامه داشته باشد.

او افزود که ۱۲ تن به عنوان نامزد در ولسوالی حصه اول معرفی شده بودند که از میان آنان، سه نامزد پیشتاز دارای آرای بلند به حکومت مرکزی و اداره ارگان‌های محلی پیشنهاد شدند.

به گفته آقای عنابی، این انتخابات مطابق طرزالعملی برگزار می‌شود که از سوی حکومت مرکزی برای‌شان سپرده شده است تا بدین ترتیب مردم سه تن از نامزدان پیشتاز را از هر ولسوالی به حکومت پیشنهاد کنند.

باشنده‌گان پنجشیر نیز با استقبال از این روند دموکراتیک، می‌گویند که انتظار دارند انتخابات برای تعیین همه مقام‌های محلی در سطح ولایت‌ها به همین منوال برگزار شود و مردم با رضایت خودشان مسوولان محلی را تعیین کنند. به گفته آن‌ها، برگزاری انتخابات برای تعیین مسوولان محلی فاصله میان حکومت و مردم کاهش را کاهش می‌دهد و چالش‌ها را به حداقل آن می‌رساند.

جلال وکیلی، باشنده ولایت پنجشیر گفت: «اگر مسوولان محلی در یک روند شفاف و دموکراتیک خودشان مسوولان محلی‌شان را تعیین کنند، در آینده هر مشکلی که برای‌شان پیش آمد، خودشان به آن مسوول مراجعه کرده و به حل آن اقدام می‌کنند».

روند انتخاب ولسوال‌ها در پنجشیر در حالی آغاز می‌شود که از چند سال گذشته به این ‌سو محمداشرف غنی، رییس جمهور کشور در نشست های متعدد، از تعیین شهردارها، والیان و دیگر مقام‌های محلی را از راه انتخابات وعده داده بود.

گفتنی است که  تاکنون بیش‌تر مقام‌های محلی در کشور از طریق روش‌های سیاسی و غیردموکراتیک تعیین شده‌اند. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала