دانش به انار کلی هنریار: همه‌ از آنچه بر شما رفته بر خود لرزیدیم و شرمیدیم

© Photo / Sarwar Daneshسرور دانش
سرور دانش - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.04.2021
عضو شوید
معاون دوم ریاست جمهوری در پیوند با اظهارات اخیر انارکلی هنریار عضو مجلس سنا در برگه‌ی فیسبوکی‌اش واکنش نشان داده و گفته است که از آنچه بر این بخش از جامعه کشور رفته است، شرمیده و بر خود لرزیده است.

به گزارش اسپوتنیک،  محمدسرور دانش، معاون دوم ریاست جمهور به سخنان انارکلی هنریار عضو مجلس سنا درباره تبعیض علیه هندوها و سیک‌های افغانستان واکنش نشان داده و گفته است که از آنچه بر این بخش از جامعه کشور رفته است، شرمیده و بر خود لرزیده است.

انارکلی هنریار چند روز پیش در مراسم اهدای جایزه بین‌المللی ابن‌سینا از تبعیض علیه هندوها و سیک‌های کشور و نیز تجربه‌های خودش از مواجه با تبعیض و برخوردهای تبعیض‌آلود سخن گفت و در بخشی از سخنرانی خود گریست و اشک ریخت. جایزه بین‌المللی ابن سینا از سوی انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان به انارکلی هنریار اهدا شده است.

با این حال، محمدسرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری گفته است که «اشک» و «صدای بغض‌آلود» انارکلی هنریار درباره تبعیض را دیده و شنیده است. او خطاب به انارکلی هنریار گفته است: «همراه با شنیدن صدای لرزان و دیدن قطرات غلطان اشک شما، من و ما، همه‌گی اشک ریختیم و از آنچه بر شما و همگنان شما رفته بر خود لرزیدیم و شرمیدیم».

سرور دانش، روایت تلخ انارکلی هنریار را از تبعیض، روایت اکثریت مردمان این سرزمین خوانده و اشک او را «اشک همه ستمدیده‌گان و محرومان و مغضوبان روی زمین» عنوان کرده است.

 معاون دوم ریاست جمهوری در ادامه گفته است که خداوند، خدای مهر و محبت است و کسی که اندیشه تبعیض در سر دارد، از بنده‌گی و رحمت خداوندی به دور است.

سرور دانش خطاب به انارکلی هنریار نوشته است: «به اندیشه بلند انسانی و احساس پاک وطن‌دوستی شما همه ما افتخار می‌کنیم. افغانستان سرزمین مشترک همه شهروندان این کشور است اعم از مسلمانان و هندوباوران ما .»

معاون دوم ریاست جمهوری تصریح کرده است که برای برپایی عدالت، صلح، محو تبعیض، ستم و خشونت به مبارزه مشترک و دوامدار نیاز است.

او اظهار امیدواری کرده است که روزی فرا برسد که دیگر هیچ شهروند افغانستان طعم تلخ تبعیض را نچشد و از زجر آن اشکش جاری نشود.

سخنان انارکلی هنریار درباره تبعیض علیه جامعه هندوها و سیک‌های افغانستان واکنش‌های گسترده را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخته است. بسیاری با انارکلی هنریار همدلی کرده و از تبعیضی که علیه سیک‌ها و هندوهای کشور اعمال می‌شود، انتقاد کرده‌اند.

 هندوها و سیک‌های افغانستان که روزگاری بخش قابل توجه از جمعیت کشور را تشکیل می‌دادند و در چندین ولایت ساکن بودند، در سال‌های اخیر به دلیل تهدیدات امنیتی و تبعیض دست به مهاجرت گروهی زده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала