پاسخ مجلس نمایندگان به فریاد و اعتراض مقام های ایرانی: مدیریت آب ها حق ماست

© Photo / National Water Affairs Regulation Authorityآب‌گیری بند کمال‌خان در ولایت نیمروز آغاز شد
آب‌گیری بند کمال‌خان در ولایت نیمروز آغاز شد  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.04.2021
عضو شوید
افتتاح بند کمال‌خان که با استقبال گسترده در افغانستان روبه‌رو شده است، واکنش‌هایی را در برخی از محافل ایرانی از جمله مجلس شورای اسلامی این کشور برانگیخته است.

به گزارش اسپوتنیک، میررحمان رحمانی، رئیس مجلس نماینده‌گان می‌گوید که مدیریت آب و ساختن بندها حق مردم افغانستان است.

رئیس این سخنان را در نشست روز چهارشنبه، هژدهم حمل در واکنش به مصوبه مجلس شورای اسلامی ایران و واکنش نماینده‌گان این کشور به افتتاح بند کمال‌خان مطرح کرد.

به تازه‌گی ویدیویی از جریان نشست مجلس شورای اسلامی ایران همه‌گانی شده است که تصویب طرحی را در واکنش به افتتاح بند کمال‌خان در ولایت نیمروز در مرز این کشور، نشان می‌دهد.

غنی خطاب به ایران: مفت آب نمی‌دهیم، تیل بدهید، آب بگیرید - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.03.2021
غنی خطاب به ایران: مفت آب نمی‌دهیم، تیل بدهید، آب بگیرید

این مصوبه دولت ایران را ملزم کرده است که برای «تثبیت، استمرار و افزایش» حق‌آبه این کشور در افغانستان اقدام سیاسی، اقتصادی و عمرانی را روی دست بگیرد و از آن به مجلس گزارش دهد.

اعضای مجلس نماینده‌گان کشور در نشست روز چهارشنبه اظهارات مقام‌های ایرانی در واکنش به بهره‌برداری بند کمال‌خان و مدیریت آب افغانستان را خلاف تمام موازین و میثاق‌های بین‌المللی خوانده‌اند.

رحمانی افزود: «ما به عنوان یک جغرافیای مستقل، مطابق قانون ومعاهدات بین‌المللی می‌توانیم، از آب‌های داخلی کشور خویش مدیریت درست کرده، استفاده اعظمی کنیم».

میررحمان رحمانی تأکید کرد که افغانستان علاقه‌مند زنده‌گی مسالمت‌آمیز و بدون مداخله و توام با حسن‌ هم‌جواری با کشورهای همسایه خود است.

بند کمال‌خان در چهارم حمل از سوی محمداشرف غنی، رییس جمهور افتتاح شد. رییس جمهور در مراسم افتتاح این بند گفت که افغانستان متعهد به رعایت حق‌آبه ایران براساس موافقت‌نامه‌ای است که در زمان صدارت محمدشفیق امضا شده است.

او تأکید کرد که آب را پس از این به ایران رایگان نمی‌دهد، اما در بدل نفت آب خواهد داد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала