ترورهای هدفمند؛ قربانیان مشهور و قاتلان پنهان

© Sputnik / JAKترورهای هدفمند؛ قربانیان مشهور و قاتلان پنهان
ترورهای هدفمند؛ قربانیان مشهور و قاتلان پنهان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.04.2021
عضو شوید
موج گسترده ترورهای هدفمند در افغانستان به نگرانی جدی بسیاری از مقامات دولتی و فعالان اجتماعی کشور بدل شده است.

به گزارش اسپوتنیک، در آخرین مورد محمد اسماعیل سهاک رییس خدمات اداری ریاست احصایه و معلومات افغانستان از سوی افراد مسلح در مسیر کار کشته شد. آقای سهاک در ساحه عقب تانک تیل قلعه وزیر از مربوطات ولسوالی پغمان در حالی کشته شد که هیچ گروهی مسوولیت ترور او را بر عهده نگرفت.

در چند ماه گذشته ترورهای هدفمند در افغانستان به شدت افزایش یافته است اما هیچ کسی مسوولیت این حملات را نمی‌پذیرد.

مقامات دولتی، خبرنگاران، فعالان اجتماعی و علمای دین از اهداف اصلی ترورهای هدفمند در افغانسنان بوده اند. دولت افغانستان طالبان را مسوول این حملات میداند اما طالبان دست داشتن در ترورهای هدفمند را رد میکنند.

در هفدهم عقرب سال گذشته خورشیدی یما سیاووش خبرنگار و گوینده مشهور افغانستان بر اثر انفجار ماین جاسازی شده در موتر حامل وی به محل کارش با دو همکارش کشته شد.

دولت افغانستان به تازگی از بازداشت عاملان قتل وی خبر داده و ویدیوی اعتراف فردی که میگوید این حمله را سازماندهی کرده است از سوی وزارت داخله نشر شده است. فردی که در این ویدیو حرف میزند میگوید که به گروه طالبان وابسته است.

فرشته کوهستانی یکی دیگر از قربانیان ترورهای هدفمند در افغانستان است که در چهارم جدی در جریان تیراندازی افراد مسلح ناشناس در نزدیکی منزلش در کاپیسا کشته شد. او فعال عرصۀ حقوق زنان بود و پس از مرگ از سوی دولت امریکا به عنوان یکی از زنان شجاع سال لقب گرفت.

او ده روز پیش از کشته شدنش در مورد تهدیدهایی که دریافت میکرد هشدار داده بود اما دولت نتوانست امنیت وی را تامین و مانع ترور او شود.

در سیزدهم حوت امسال مولوی فیض‌محد فایز یکی از روحانیون کشور در مربوطات ناحیۀ هفدهم شهر کابل کشته شد.

پولیس کابل اعلام کرد که تفنگ‌داران ناشناس او را ذریعه‌ی فیر تفنگچه به قتل رسانده‌اند. در این رویداد نیز کسی مسوولیت را بر عهده نگرفت.

سه کارمند زن یک رادیوی محلی در ننگرهار، در شرق افغانستان در 12 حوت سال گذشته خورشیدی کشته شدند.
شهناز رووفی، سعدیه سادات و مرسل وحیدی سه زن عضو شبکه تلویزیون «انعکاس» بودند که چند روز پس از دریافت تهدید کشته شدند.

در حالی که دولت افغانستان اعلام کرد که عامل این حمله که عضو طالبان بوده است بازداشت شده، اما خبرگزاری رویترز گزارش داد که داعش مسوولیت این حمله را بر عهده گرفته است.

افزایش شمار رویدادهای هدفمند در سطح کشور نگرانی‌ها را افزایش داده است. هیچ گروهی مسوولیت این حملات را نمیگیرد اما دولت افغانستان پیهم طالبان را مسوول قتل های هدفمند در سراسر کشور میداند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала