سفر نافرجام رییس پارلمان پاکستان به افغانستان؛ آگاهان: مشکل در سیاست خارجی است

© Photo / facebook account of Asad Qaiserسفر نافرجام رییس پارلمان پاکستان به افغانستان؛ آگاهان: مشکل در سیاست خارجی است
سفر نافرجام رییس پارلمان پاکستان به افغانستان؛ آگاهان: مشکل در سیاست خارجی است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.04.2021
عضو شوید
آگاهان بر این باورند، که مشکل اساسی در افغانستان این است، که هیچ گونه سیاست خارجی، منطقی، علمی، تدوین شده و دوامدار با هیچ کشوری ندارد. 

سفر رئیس پارلمان پاکستان به کابل لغو شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.04.2021
سفر رئیس پارلمان پاکستان به کابل لغو شد
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آوا، به دنبال لغو سفر از پیش اعلام شده سفر اسد قیصر؛ رییس مجلس پاکستان به کابل، آگاهان بر این باورند، که مشکل اساسی در افغانستان این است که هیچ گونه سیاست خارجی منطقی، علمی، تدوین شده و دوامدار با هیچ کشوری ندارد و اتفاقاتی از این قبیل نیز به خاطر سیاست های نادرست و عدم هماهنگی ها صورت می گیرد.
روز پنج شنبه، 19 حمل قرار بود رییس پارلمان پاکستان و هیات همراه او به دعوت میررحمان رحمانی؛ رییس مجلس وارد افغانستان شود؛ اما هواپیمای حامل وی بدون نشست در میدان هوایی کابل، از سوی ناتو از فضای کابل به اسلام آباد برگردانده شد.

هرچند دلیل این سفر ناموفق مشکل امنیتی عنوان شده است؛ اما به باور بسیاری از آگاهان همزمان با گفتگوهای صلح این اتفاق می تواند بر راوبط دو کشور تاثیر منفی داشته باشد.

رمضان بشردوست؛ وکیل کابل در پارلمان می گوید، که مشکل اساسی در افغانستان این است که هیچ گونه سیاست خارجی منطقی، علمی، تدوین شده و دوامدار با هیچ کشوری ندارد و اتفاقاتی از این قبیل نیز به خاطر سیاست های نادرست و عدم هماهنگی صورت می گیرد.

مشکل اساسی دیگری که به باور بشردوست هر از گاهی بر سیاست های خارجی کشور لطمه وارد می کند عدم رعایت قانون از سوی سیاستمداران کشور است و هر کاری که دل شان خواست انجام می دهند، افزون بر این ما در حقیقت از نظر علمی، دولت، پارلمان و حکومت نداریم، چیزی که روز گذشته اتفاق افتاد نیز بیانگر همین حالت در افغانستان است.

به باور بشردوست اگر یک دولت علمی و قانونی وجود می داشت و اصولاً ملوک الطوایفی حاکم نمی بود، هواپیمای یک مقام بلندپایه کشور خارجی بعد از دعوت رسمی برگشت داده نمی شد، بلکه راه حل دیگری برای نشست هواپیما و موفقیت این سفر جستجو می شد.
از اینکه به گفته بشردوست میدان هوایی کابل در دست یک قدرت است و به اراده خود تصمیم می گیرد و اساساً پروای منافع ملی کشور و یا چگونگی روابط با کشورهای همسایه را ندارد، این نوع اتفاقات اجتناب ناپذیر و نشان دهنده این است که ما هنوز هم در سیستم ارباب - رعیتی هستیم که نه تنها ولایات ما تقسیم شده است؛ بلکه حتی کابل نیز تقسیم شده است و روز گذشته به صورت مسخره آمیز نشان داده شد که دولت و قانون در این کشور وجود ندارد و هرکس بر اساس منافع زودگذر خود تصمیم می گیرد.

دخالت حلقات مخالف بهبود روابط
در همین حال شماری دیگر از آگاهان سیاسی اتفاق دیروز را تنش زایی از سوی بعضی حلقات میان دو کشور می دانند.

رحمت الله بیژن پور؛ آگاه سیاسی می گوید، که هرچند روابط میان افغانستان و پاکستان همواره پرتنش بوده است؛ اما طی دو سال اخیر به دلیل رفت و آمدهای مقام های دو کشور، این تنش ها کاهش پیدا کرده بود؛ ولی متاسفانه دست هایی وجود دارد که می خواهد روابط دو کشورهمچنان تنش آلود باشد.

یادآوری می کنیم، که پیش از این میررحمان رحمانی؛ رییس پارلمان افغانستان نیز به پاکستان رفته بود و با مقام های این کشور در رابطه با چگونگی روابط در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی گفتگو کرده بودند؛ اما روز گذشته سفر رییس پارلمان این کشور به دلیل مشکلات امنیتی در افغانستان نافرجام باقی ماند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала