افراد القاعده در 18 ولایت افغانستان فعالیت دارند

© Sputnikافراد القاعده در 18 ولایت افغانستان فعالیت دارند
افراد القاعده در 18 ولایت افغانستان فعالیت دارند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.04.2021
عضو شوید
کمیتۀ نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل متحد هم شمار اعضای القاعده را در افغانستان از 400 تا 600 تخمین می‌زند. اما طالبان این گزارش‌ها را نادرست می‌دانند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، بربنیاد یک گزارش تحلیلی وبسایت «لانگ وار ژورنال» شبکۀ القاعده در ۱۸ولایت افغانستان فعالیت دارد. در این گزارش آمده‌است که جنگ‌جویان این شبکه و گروه‌های وابسته به القاعده در ماه‌های پس از امضای توافق‌نامۀ صلح امریکا با طالبان، در ده‌ها حمله در ولایت‌های گونه‌گون افغانستان دست داشته‌اند.

دستگیری یک سرکرده جدید داعش در عراق - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.04.2021
دستگیری یک سرکرده جدید داعش در عراق

یافته‌های ویب سایت لانگ وار ژورنال، نشان می‌دهند که شبکۀ اطلاع رسانی القاعده به نام "ثبات" از ماه نوامبر سال 2020 میلادی تاکنون از ده‌ها حمله القاعده و گروه‌های وابسته به آن در ولایت‌های گونه‌گون افغانستان خبر داده‌است.

وزارت دفاع ملی نیز تأیید می‌کند که با وجود تعهد طالبان به قطع روابط با القاعده و شورشیان خارجی دیگر در توافق‌نامۀ صلح امریکا - طالبان، هنوز هم این گروه با القاعده پیوند دارد.

روح‌الله احمدزی، سخن‌گوی وزارت دفاع ملی بیان داشت: "رابطه میان گروه القاعده و طالبان مثل گذشته تنگاتنگ بوده در نقاط مختلف و ولایات مختلف کشور در نتیجه عملیات نیروهای ما افراد کلیدی القاعده هدف قرار گرفته‌اند".

بدخشان، بلخ، فاریاب، فراه، غزنی، هلمند، جوزجان، کاپیسا، کابل، کندهار، کنر، خوست، لوگر، ننگرهار، تخار، ارزگان و زابل ولایت‌هایی استند که از فعالیت القاعده در آن‌ها گزارش شده‌است.

در کنار این ولایت‌ها، نیروهای افغان از عملیات بر ضد القاعده در نیمروز و پکتیکا نیز سخن گفته‌اند.

ذکریا سودا، والی بدخشان گفت: "تروریستان موجود استند و ارتباط کلان با القاعده، شبکه‌های تروریستی جهانی دارند و تهدید جدی برای مردم افغانستان و دنیا است".

بازداشت یک عضو داعش در کابل و کشف یک ذخیره گاه طالبان در لوگر - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.03.2021
بازداشت یک عضو داعش در کابل و کشف یک ذخیره گاه طالبان در لوگر

جمال بارکزی، سخن‌گوی فرماندهی پولیس کندهار نیز اظهار داشت: "نیروهای امنیتی ما کسانی را دیده‌اند که خارجی‌ها استند و با آن‌ها کمک می‌کنند و القاعده هم حضور دارد در این‌جا و در جنگ و ماین‌گذاری به طالبان کمک می‌کنند".

ویب سایت لانگ وار ژورنال می‌نگارد که تنها میان سال‌های 2007 تا 2019 نیروهای خارجی و افغان ۳۷۳عملیات را بر ضد گروه‌های هراس‌افگن خارجی در 27 ولایت انجام داده‌اند؛ اما به‌گفتۀ این وبسایت، بسیاری از این‌گونه عملیات‌ها گزارش نشده‌اند.

محمد اسحاق اتمر، آگاه مسایل سیاسی بیان داشت: "آن‌ها قوت شان را در اتحاد و رابطه با افراط گریان مذهبی چون القاعده و دیگر گروه‌‎های که تندرو استند می‌بینند".

کمیتۀ نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل متحد هم شمار اعضای القاعده را در افغانستان از 400 تا 600 تخمین می‌زند. اما طالبان این گزارش‌ها را نادرست می‌دانند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала