زاخیلوال: انتخابات زودهنگام درصورت کناره گیری اشرف غنی ممکن است

© Photo / OZ / OZزاخیلوال: انتخابات زودهنگام درصورت کناره گیری اشرف غنی ممکن است
زاخیلوال: انتخابات زودهنگام درصورت کناره گیری اشرف غنی ممکن است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.04.2021
عضو شوید
شماری از اعضای حرکت نجات افغانستان می گویند، که اگر نشست استانبول همه‌‎شمول نباشد، نتیجۀ این نشست برای مردم پذیرفتنی نیست.

اعلام آمادگی نیروهای دولتی افغانستان برای هر گونه جنگ احتمالی در این کشور - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.04.2021
اعلام آمادگی نیروهای دولتی افغانستان برای هر گونه جنگ احتمالی در این کشور
به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، حضرت عمر زاخیلوال، رهبر حرکت نجات افغانستان، امروز در مراسم گشایش نمایند‌گی این حزب در هرات گفت، که انتخابات زودهنگام در صورت استعفای رییس‌جمهور غنی ممکن است.

زاخیلوال، طرح صلح رییس‌جمهور را مانع در برابر روند صلح خواند و رییس‌جمهور را به خراب‌کاری روند صلح متهم ساخت.

او بیان داشت: «[انتخابات زودهنگام] را بهانه‌یی علیه صلح و سبوتاژ صلح می‌دانم. اگر این‌ها صادق باشند به این‌که واقعأ می‌خواهند به‌خاطر صلح انتخابات زودهنگام برگزار کنند لبیگ می‌گویم؛ اما مطابق قانون اساسی باید جناب ایشان [رییس‌جمهور غنی] استعفا بدهد».

زاخیلوال تأکید کرد، که حکومت به بهانۀ دفاع از جمهوریت و قانون اساسی، در سال‌های پسین فرصت‌های صلح را ازبین برده‌است: «فرصت‌های صلح که در دوونیم سال بوده و تنها کاری که حکومت انجام داده، پیش روی فرصت‌های صلح سنگ انداخته؛ گاهی به‌نام حفاظت از جمهوریت، گاهی به‌نام حفاظت از قانون اساسی، گاهی به‌نام این و گاهی به‌نام آن».
شماری از اعضای حرکت نجات افغانستان نیز هشدار دادند، که اگر نشست استانبول همه‌‎شمول نباشد، نتیجۀ این نشست برای مردم پذیرفتنی نیست و مانند مذاکرات میان افغانستانی ها در قطر ناکام خواهد شد.

غلام فاروق وردک، رییس شورای مرکزی حزب حرکت نجات افغانستان اظهار داشت: «از فرصت تاریخی که قرار است در نشست ترکیه نصیب ملت افغانستان گردد، باید از آن استفادۀ اعظمی صورت بگیرد».

جعفر مهدوی، معاون حزب حرکت نجات افغانستان نیز تصریح کرد: «رییس‌جمهور باید به مردم بگوید که چه نسخه‌یی برای نشست استانبول پیچیده شده‌است! اگر کسی می‌فهمد باید به مردم بگوید».

شماری از اشتراک‌کننده گان برنامۀ امروز تأکید کردند، که در روند صلح، کشورهای دیگر دربارۀ سرنوشت افغانستانی ها تصمیم می‌گیرند و مردم افغانستان در این روند هیچ‌کاره اند.  

انتظار می‌رود نشست استانبول دربارۀ روند صلح افغانستان، به‌زودی برگزار شود. هرچند زمان برگزاری آن مشخص نشده‌است، اما امرالله صالح، معاون نخست رییس‌جمهور امروز گفت که قرار است این نشست در جریان همین هفته برگزار شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала