انتقاد نمایندگان مجلس از "ترکیب قومی" هیئت دولت برای نشست استانبول + ویدئو

© Photo / میر رحمان رحمانی فیسبوکمجلس نمایندگان افغانستان
مجلس نمایندگان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.04.2021
عضو شوید
این در حالی است که رئیس پارلمان افغانستان اعلام کرد که فهرست منتشر شده توسط رسانه‌ها از شرکت‌کنندگان نشست استانبول نادرست است و شورای عالی مصالحه آن را تایید نمی‌کند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از رسانه های خبری کابل، برخی نماینگان مجلس با انتقاد از فهرست شرکت کنندگان نشست صلح استانبول می‌گویند؛ که در ترکیب شرکت کنندگان نشست صلح استانبول از سوی دولت باید سطح حضور اقوام در نظر گرفته شود.

تنش‌ها در مجلس نمایندگان زمانی آغاز شد که نیلوفر ابراهیمی، نماینده مردم بدخشان گفت که در این نشست "از جانب تحریک طالبان 90 درصد از قوم پشتون اشتراک می‌کنند."

 او افزود که طالبان محمد اشرف غنی، رییس جمهور را "یک پشتون نمی‌دانند". او نزاع افغانستان را "قومی" خواند و افزود که "طرف مقابل نزاع طالبان، آقای غنی نه، بلکه بخش عظیمی از مردم افغانستان است."

اما نادر خان کتوازی، نماینده مردم ولایت پکتیکا درباره اینکه "طالبان پشتون هستند" گفت "از دست طالبان مردم پشتون، ولایت‌های پشتون‌نشین تباه شدند و فرزندان پشتون از آموزش بازماندند." او افزود که چطور می‌توان گفت که طالب پشتون است، "طالبان قوم ندارند و طالبان براساس ایدیولوژی خود می‌جنگند و براساس تعلق قومی خود نمی‌جنگند."

مهدی راسخ، نماینده میدان وردک نیز در این نشست از اظهارات یکی از اعضای مجلس انتقاد کرد و گفت که این ابراز نظر "به آدرس اقوام و گروه‌های اجتماعی در افغانستان" و اقلیت و اکثریت خطاب کردن آنان در شان جایگاه مجلس نمایندگان و جایگاه رسمی دولت نیست و "ما (نمایندگان) منافع و مصالح ملی را در اظهارات خود در نظر بگیریم."
شایان ذکر است که پیش ازاین در یک خبرنامه ارگ ریاست جمهوری گفته شد که در دیدار اشرف غنی و زلمی خلیلزاد در مورد ترکیب هیات اعزامی دولت به نشست استانبول صحبت شده است.

فهرست شرکت‌کنندگان نشست استانبول مشخص شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.04.2021
فهرست شرکت‌کنندگان نشست استانبول مشخص شد

در همین حال «میررحمان رحمانی» رئیس پارلمان افغانستان در جلسه امروزی این مجلس گفت که فهرست اسامی افراد اشتراک‌کننده در نشست استانبول که توسط رسانه‌ها منتشر شده، نادرست است.

وی افزود که دفتر شورای عالی مصالحه افغانستان فهرست منتشر شده را تایید نمی‌کند.

گفتنی است نشست استانبول یکی از مهمترین نشست‌ها در مورد آینده صلح افغانستان خوانده شده که جامعه بین‌المللی انتظار دارد گروه‌های افغان در آن بتوانند بر سر پایان جنگ و "تشکیل دولت انتقالی صلح" در این کشور به توافق برسند.

همزمان شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز گفته که پیش نویس طرح صلح افغانستان برای نشست استانبول نهایی شده است و رهبری این شورا قرار است امروز این طرح را تایید کند.

براساس گزارش‌ها، نشست صلح استانبول قرار است تا پایان هفته جاری برگزار شود و دو روز پیش نیز «زلمی خلیلزاد» برای رایزنی در این باره با مقامات و سیاسیون افغان به کابل آمد.

جزئیات زیادی از این دیدارها منتشر نشد اما منابع می‌گویند که سطح هیئت شرکت‌کننده گروه طالبان، تاریخ نشست و سرفصل‌های مورد بررسی در نشست استانبول از محور مسایل مورد گفت‌وگو خلیلزاد با اشرف غنی بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала