صالح: نشست استانبول هیچ شباهتی با نشست بُن نخواهد داشت

© Photo / شورای عالی مصالحه‌ٔ ملیامرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری
امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.04.2021
عضو شوید
معاون اول ریاست جمهوری در صفحه کاربری خود در فیسبوک می‌گوید نشست قریب الوقوع استانبول هیچگونه شباهتی به نشست بُن نخواهد داشت

به گزارش اسپوتنیک، امر الله صالح، معاون اول ریاست جمهوری می‌گوید، نشستی که قرار است در ترکیه برگزار شود، هیچ گونه شباهتی از دید «محتوا و رسالت» با کنفرانس بُن که در سال 2001 میلادی در آلمان برگزار شد، نخواهد داشت.

معاون اول ریاست جمهوری روز دوشنبه، بیست‌وسوم حمل در این باره در صفحه فیس‌بوک خود وضاحت داده است.

او نوشته است: «نظریات مردم عزیز و تشنه به صلح خویش را – اعم از انتقادی و حمایتی می‌خوانیم و تحلیل می‌نماییم و آنچه را به عنوان طرح ارایه نموده‌ایم، عصاره‌ای از خواسته‌های آن‌ها است».

هشدار مارشال دوستم: اگر نشست استانبول نتیجه ندهد، می‌جنگیم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.04.2021
هشدار مارشال دوستم: اگر نشست استانبول نتیجه ندهد، می‌جنگیم

صالح نشست ترکیه را یک فرصت «نادر و مهم» برای تبدیل کردن «فضای جنگ» به «فضای گفتمان و تفاهم» خوانده است.

به گفته صالح، اهمیت این نشست در آن است که تمام کشورهای جهان که ربط – نفع دارند و یا در قضیه افغانستان دخیل هستند، آن را از نزدیک حمایت و رصد می‌کنند

معاون اول ریاست جمهوری در ادامه نوشته است، در نشست ترکیه آن‌هایی که از صلح و مراوده با مردم هراس و ترس دارند در برابر قضاوت داخلی و جهانی قرار خواهند گرفت.

 امرالله صالح در ادامه نوشته است: «ستون مرکزی طرح جمهوری اسلامی افغانستان دست یافتن به راه حلی است که مردم تطبیق‌کننده و حامی آن باشند و هیچ نوع دلهره و اضطراب در هیچ گوشه کشور در ارتباط به چون و چرای آن وجود نداشته باشد.»

صالح در پایان تأکید کرده است که نسخه صلح باید تایید «قلب و ذهن» مردم افغانستان را از مجرای مشخص آن یعنی لویه‌جرگه و انتخابات باخود داشته باشد.

نشست استانبول در «سطح بلند» قرار است در روزهای نزدیک برگزار شود. این نشست برای افغانستان سرنوشت‌ساز خوانده می‌شود. طرح جمهوری اسلامی افغانستان زیر نام «توافق‌نامه صلح افغانستان» تهیه شده است. این طرح پس از تصویب کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی قرار است در نشست استانبول ارائه شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала