فهرست شرکت‌کنندگان نشست استانبول مشخص شد

© Sputnik / Margarita Zorinaفهرست شرکت‌کنندگان نشست استانبول مشخص شد
فهرست شرکت‌کنندگان نشست استانبول مشخص شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.04.2021
عضو شوید
رسانه‌ها در افغانستان فهرست 19 نفره‌ای را منتشر کرده‌اند که قرار است در قالب هیئت افغانستان در نشست استانبول شرکت کنند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از رسانه های خبری کابل،  برخی خبر ها می‌رساند که شانزدهم اپریل برای برگزاری نشست استانبول توافق شده و همچنان فهرست ابتدایی اشتراک کنندگان حوزه جمهوریت در این نشست مشخص شده است. مدیریت این نشست به گونه مشترک در دست ترکیه، قطر، امریکا و ملل متحد است.

درز جزئیات نشست صلح استانبول برای افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.04.2021
درز جزئیات نشست صلح استانبول برای افغانستان 

 اجندای اصلی این نشست را ترسیم «نقشه راه» برای امضای توافق‌نامه سیاسی میان جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان تشکیل می‌دهد.

مبتنی بر معلومات، ایالات متحده امریکا تأکید دارد که توافق در حضور نیروهای بین‌المللی در افغانستان صورت گیرد.

از سویی هم، حوزه جمهوریت انتظار مشخص‌شدن ترکیب رهبری طالبان در نشست استانبول را می‌کشد.

بدین ترتیب اگر چهره‌های برجسته شورای کویته، به ویژه ملا هبت‌الله و ملا یعقوب در نشست استانبول شرکت کنند، رهبران احزاب سیاسی و جهادی نیز در نشست استانبول شرکت می‌کنند.

در فهرست ابتدایی اشتراک کنندگان حوزه جمهوریت در این نشست، نام‌های عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی، حامد کرزی رییس‌ جمهور سابق، عبدرب الرسول سیاف، محمد یونس قانونی، عطامحمد نور، حمدالله محب، محمدحنیف اتمر، سیدحامد گیلانی، عبدالرشید دوستم، محمد محقق، محمدکریم خلیلی، گلبدین حکمتیار، صلاح‌الدین ربانی، معصوم استانکزی، سلام رحیمی، حبیبه سرابی، فوزیه کوفی، فاطمه گیلانی و حاجی دین‌محمد دیده می‌شود.

براساس گزارش‌ها، نشست صلح استانبول قرار است تا پایان هفته جاری برگزار شود و دو روز پیش نیز «زلمی خلیلزاد» برای رایزنی در این باره با مقامات و سیاسیون افغان به کابل آمد.

جزئیات زیادی از این دیدارها منتشر نشد اما منابع می‌گویند که سطح هیئت شرکت‌کننده گروه طالبان، تاریخ نشست و سرفصل‌های مورد بررسی در نشست استانبول از محور مسایل مورد گفت‌وگو خلیلزاد با اشرف غنی بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала