60 سال از نخستین پرواز گاگارین به فضا

© Sputnik60 سال از نخستین پرواز فضایی گاگارین
60 سال از نخستین پرواز فضایی گاگارین - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.04.2021
عضو شوید
روسیه در تاریخ 12 آپریل همه ساله روز فضانوردی را جشن می‌گیرد. این روز به افتخار پرواز یوری گاگارین، نخستین فضانورد اتحاد جماهیر شوروی سوسسیالیستی به فضا که در همین روز انجام شد، نامگذاری شده است.

به گزارش اسپوتنیک، دقیقا 60 سال پیش در 12 آپریل سال 1961 یوری گاگارین با موفقیت به مدار زمین دست یافت تا نخستین انسانی لقب بگیرد که به فضا رفته است. انسانی که با مأموریت تاریخ‌ساز خود توانست دریچه‌هایی فراتر از زمین را به روی بشر بگشاید.

پرتاب اولین فضاپیمای سرنشین دار جهان توسط سرگئی کارالیوف، آناتولی کیریلوف ، لئونید وسکرسنسکی نظارت می‌شد.

توانایی روسیه در فضا آمریکا را نگران ساخته است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.03.2021
توانایی روسیه در فضا آمریکا را نگران ساخته است

یوری الکسی‌یویچ گاگارین نخستین انسانی بود که به فضا رفت. این فضانورد روسی سوار بر فضاپیمای وستوک - 1 بعد از رسیدن به مدار زمین 108 دقیقه دور زمین را پیمود و سپس در کنار ساحل ولگا در نزدیکی روستای Smelovka ، فرود آمد و برای همیشه نام خود را در تاریخ ثبت کرد. پس از این سفر گاگارین به چهره سرشناس جهان تبدیل شد و از آن به بعد عصر سفرهای فضایی انسان آغاز شد.

این اقدام تاریخی زمینه را برای فرستادن بعدی فضانوردان به فضا و اکتشافات فضایی بعدی به نفع همه بشریت را فراهم کرد. در مدت کوتاهی از لحظه اولین پرواز به فضا ، انسان از ماه بازدید کرد و وسایل نقلیه اتوماتیک به بسیاری از سیارات منظومه شمسی ارسال شدند.

این اقدام  تاریخی مسیر فرستادن فضانورد به فضا باز و آرزوی دیرینه بشریت برای فتح فضا محقق شد و پس از آنها افرادی به فضا سفر کردند. گاگارین فرصت نداشت تا زنده بماند و سال ۲۰۱۱ میلادی را ببیند و شاهد آن باشد که سازمان ملل نیز به اقدام او ارج نهاده اما به هر حال تاخیر در تعیین روز جهانی فضانوردی به این دلیل بود که آمریکایی ها مقاومت می کردند تا این روز که نماد موفقیت یک فضا نورد روس است در تقویم بین المللی ثبت شود.

فرصت های جدید برای اکتشافات فضایی برای نخستین بار در ایستگاه بین المللی فضایی در سال 2000، با راه اندازی یک پروژه مشترک با شرکت 15 کشور فراهم شد. کنترل پروازها به ایستگاه فضایی بصورت شبانه روزی از دو مرکز روسی (در شهر کورالیوف حومه مسکو) و آمریکایی (در هوستون و تگزاس) انجام می شود.

ابتکار تأسیس روز فضانوردی در اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی برای اولین بار توسط فضانورد گرمان تیتوف در سال 1962 ارائه شد. دولت اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی از این ابتکار حمایت کرد و درنهم آپریل 1962 فرمانی را مبن بر نامگذاری 12 آپریل به عنوان روز فضانوردی امضاء کرد.

مطابق قانون فدرال که در تاریخ (13 مارچ 1995 تصویب شد) در خصوص " تجلیل از روزهای با شکوه نظامی و تاریخ های به یاد ماندنی" در روسیه همه ساله از 12 آپریل به عنوان روز فضانوردی  تجلیل به عمل می‌آید.

سازمان ملل متحد نیز به همین مناسبت در هفتم  آپریل سال 2011 میلاد در مجمع عمومی خود روز 12 آپریل را به عنوان روز فضانوردی انتخاب کرد. بنابراین با این اقدام مسیر فرستادن فضانورد به فضا باز و آرزوی دیرینه بشر برای فتح فضا محقق شد و پس از آنها افرادی به فضا سفر کردند. گاگارین فرصت نداشت تا زنده بماند و سال 2011 میلادی را ببیند و شاهد آن باشد که سازمان ملل نیز به اقدام او ارج نهاده و نام او را در تقویم بین المللی ثبت کند.

یک زندگی کوتاه اما تاریخ‌ساز یوری گاگارین حالا پس از شصت سال همچنان در مناسبت‌های گوناگون و با برگزاری مراسمی مانند «شب یوری» (Yuri’s Night) گرامی داشته می‌شود.

یوری گاگارین نخستین فضانورد جهان درست هشت سال پس از نخستین سفر فضایی خود   در 27 مارچ سال  1968 میلادی در یک سانحه هوایی کشته شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала